5 pași pentru cum să-mi aleg microfonul potrivit?
Cele mai bune microfoane de studio nu sunt neapărat cele mai scumpe.
Determinați gradul de utilizare
Cel mai bun microfon este cel pe care îl puteți utiliza cu cele mai puține probleme tehnice. Dacă toate celelalte lucruri sunt egale, alegeți cea mai simplă configurație pe care o puteți, care vă va permite să înregistrați cât mai repede posibil, de unde și expresia "plug and play".
Caracterul sonor al microfonului
Dinamic vs condenser
După tehnologie microfoanel se împart pe două mari categorii: condenser și dinamic. Mai există și altele, dar merită să le studiezi abia după ce le-ai învățat pe acestea mari.
- De regulă, în înregistrările de studio se folosesc microfoane cu condensator, deoarece piesele lor mobile sunt mult mai ușoare (și, prin urmare, au o inerție mai mică) decât cele ale microfoanelor dinamice, ceea ce le permite să gestioneze frecvențele înalte cu o precizie mai mare.
- Chiar și așa, gama medie puternică a microfoanelor dinamice (utilizate în mod normal în principal pentru microfonarea tobelor și a amplificatoarelor de chitară) se potrivește uneori mai bine unui anumit cântăreț decât un microfon cu condensator mai precis.
Părerea lui Tom: Din experiența mea, există foarte puține microfoane de studio proaste pe piață și chiar și microfoanele chinezești cu condensator de sub 100 de euro pot produce înregistrări perfect bune dacă sunt folosite cu atenție. Problema este că majoritatea microfoanelor pentru voce sună diferit unul de celălalt datorită unui număr de factori, nu în ultimul rând datorită modului în care este modificat răspunsul de vârf de gamă pentru a da microfonului mai multă sau mai puțină "prezență".
- În cazul în care frecvențele amplificate se află în gama medie-superioară, acest lucru îi poate ajuta pe unii cântăreți să sune mai clar, dar cei cu voci aspre sau agresive pot găsi că același vârf de prezență îi face să sune prea strident. Un vârf de prezență la frecvențe mai înalte va ajuta la adăugarea de "aerisire" la o voce fără a o face să sune aspră, dar s-ar putea să nu ofere suficient ajutor cântărețului care are nevoie de mai multă claritate în dicție și poate accentua sibilanța.
- Apoi, există așa-numitele microfoane cu "sunet cald", care tind să amplifice ușor partea joasă, combinând adesea această amplificare cu o parte înaltă mai lină. Aceste microfoane pot suna superb dacă cântărețul are o voce aspră sau o voce subțire care are nevoie de un sunet mai gras, mai puțin fragil, dar dacă puneți unul în fața cuiva care are deja o voce moale, ar putea suna foarte moale fără atac și caracter.
Alegerea modelului potrivit
După modelul polar microfoanele de studio se împart in trei variante principale:
- cardioid
- "figura-8"
- omni
Microfoanele cu un model cardioid au avantajul de a respinge un procent ridicat din sunetul care vine din spatele lor, ceea ce înseamnă că oferă o bună izolare pentru persoana sau instrumentul care este microfonat, dar pot suna ușor nazal în comparație cu modelele omnidirecționale (omni), care captează sunetul în mod egal din toate direcțiile.
Răspunsul imperfect "în afara axei" al cardioizolatoarelor tinde, de asemenea, să coloreze orice reflexie a camerei pe care o captează. Pe de o parte, microfoanele omni ar putea părea să aibă un dezavantaj, deoarece captează sunetul din toate direcțiile, dar sunt mult mai precise în afara axei decât un microfon cardioid și, de asemenea, sună mai deschis și mai natural.
Dacă folosiți un microfon omni și atârnați câteva pături sau plapume în spatele microfonului, precum și în spatele cântărețului, puteți reduce colorația camerei la aproximativ același nivel ca și cum ați folosi un microfon cardioid și, de asemenea, puteți capta un sunet mai natural. În afară de asta, principala diferență pe care o veți observa este că nu veți obține "efectul de proximitate" atunci când lucrați de aproape cu un omni, pe care îl obțineți cu un model cardioid.
Gradul efectului de proximitate variază în funcție de modul în care este construită capsula și, de asemenea, tinde să fie mai mare pentru modele cardioide mai înguste decât pentru modele cardioide mai largi. Microfoanele dedicate pentru voce au adesea un sistem integrat de reducere a frecvențelor joase, care se reduce ușor sub 200 Hz pentru a compensa efectul de proximitate. Acest lucru le poate limita utilitatea atunci când încercați să înregistrați instrumente de bas. În cazul în care sunt instalate filtre joase comutabile, acestea funcționează de obicei la o frecvență mai joasă pentru a minimiza vibrațiile transmise de stativ, deși ajută în continuare la compensarea efectului de proximitate într-un grad util.
Evident, există avantaje atât pentru modelele omni cât și pentru cele cardioide și ambele merită să le aveți. Din fericire, microfoanele cu mai multe modele, care vă permit să comutați între modele, sunt acum destul de rentabile.
Modelul de microfon în formă de opt este probabil cel mai puțin utilizat, cu excepția aplicațiilor specializate de microfonare stereo, dar are avantajul unic de a fi total surd la sunetele care sosesc din lateral (la 90 de grade în afara axei), deoarece orice sunet care lovește diafragma microfonului pe margine creează o presiune egală pe ambele părți, ceea ce duce la lipsa de mișcare a diafragmei.
În situațiile în care trebuie să separați sunete care se află în imediata apropiere fizică, microfonul în formă de opt poate fi un aliat util, deoarece trebuie doar să îndreptați unghiul său mort spre sunetul pe care doriți să-l excludeți. Un prim exemplu în acest sens este acela de a ajuta la separarea chitarei acustice și a vocii atunci când ambele sunt înregistrate împreună. Excluderea sunetului nedorit nu este niciodată totală, din cauza reflexiilor din încăpere, dar un microfon de tip "figura de opt" în această situație ar trebui să reprezinte o îmbunătățire semnificativă față de utilizarea unui microfon cardioid.
Bineînțeles, microfonul de tip "cifră de opt" este la fel de sensibil în spate ca și în față, așa că este utilă montarea unor absorbanți acustici în spatele microfonului dacă reflexiile din încăpere se dovedesc a fi o problemă.
Alegeți un filtru pop
Un filtru pop este considerat un accesoriu standard pentru artiștii de voice over. Filtrul pop acționează ca un ecran care ajută la reducerea impactului aerului din gură pe capsula microfonului, ceea ce duce la minimizarea sibilanțelor, plosivelor și a altor zgomote ale gurii.