Ce sintetizator să îmi cumpăr?
Când vine vorba de lumea muzicii electronice, sintetizatoarele au fost întotdeauna în prim-plan. Aceste dispozitive inovatoare sunt capabile să producă o gamă largă de sunete și au fost folosite de muzicieni din toate genurile pentru a crea piese memorabile.
Fie că sunteți un muzician experimentat sau sunteți la început de drum, găsirea sintetizatorului perfect pentru nevoile dumneavoastră poate fi o sarcină descurajantă. Acest ghid de cumpărare vă va ajuta să navigați prin lumea sintetizatoarelor și să luați o decizie informată cu privire la cel mai bun instrument pentru dumneavoastră.
Un aspect important este diferențierea sintetizatoarelor de claviaturile electronice. Claviaturile electronice (zis și "orgi electronice"), sunt instrumente care deți în adâncul lor sunt tot niște sintetizatoare, dar care sunt menite mai mult să reproducă (emulează) sunetele instrumentelor cunoscute (de la pian, suflători până și chiar ale unor sintetizatoare legendare) decât să se creeze sounduri noi.
Menționăm că tratăm doar categoriile sintetizatoarelor fizice, nu și cele software, întrucât acestea din urmă nu reprezintă un grad ridicat de studiere înaintea achiziționării: majoritatea lor se pot testa gratis în perioada de încercare și sunt mult mai ieftine decât cele "adevărate".
Înțelegeți diferitele tipuri de sintetizatoare
Înainte de a începe să cumpărați, este important să înțelegeți diferitele tipuri de sintetizatoare disponibile. Există trei categorii principale:
Sintetizatoare analogice
Sintetizatoarele analogice utilizează circuite analogice și componente hardware pentru a genera și modela sunete. Acestea oferă de obicei un sunet cald și bogat și au fost populare încă din anii 1960. Printre exemplele celebre se numără Moog Minimoog și Roland Juno-106.
Sintetizatoare digitale
Sintetizatoarele digitale utilizează procesarea digitală a semnalelor (DSP) pentru a produce sunete. Acestea pot emula componentele unui sintetizator analogic sau pot oferi concepte de sinteza absolut noi.
Știați că sintetizatoarele digitale sunt defapt relativ vechi? De exemplu cel mai popular sintetizator digital a fost Yamaha DX7 cu producția începând din 1983? Acesta avea ca și bază sinteza FM (Frequency Modulation). Acest concept de sinteza fiind total diferit de sinteza substractiva și denumirile parametrilor fiind destul de contraintuitiv, crearea sunetelor pe un astfel de synth a fost destul de greoi.
Sintetizatoare hibride
Sintetizatoarele hibride combină elemente de sinteză analogică și digitală, oferind ce este mai bun din ambele lumi: acestea pot oferi căldura sunetului analogul cu versatilitatea digitalului. Printre exemple se numără Dave Smith Instruments Prophet 12 și Novation Peak. (în cazul celui din urmă filtrele sunt analogice)
Tipuri de sinteză
Conceptul de formare a timbrelor sonore (adică sinteza) poate fi de multiple feluri. Enumerăm aici cele mai răspândite:
Sinteza substractivă
Probabil cea mai populară și ușoară formă de sinteză: unda de bază este generată de 1-2 sau 3 oscilatoare, care mai apoi este trecută printr-un filtru rezonant, apoi este transformat cu un amplificator de înfășurător (ADSR envelope). Varietatea sunetelor este infinită datorită a unor oscilatoare de joasă frecvență care pot modula diversi parametrii creând atmosfere familiare din muzica electronică. Această sinteză își are originea în sintetizatoarele anologice, dar astăzi deja majoritatea sintetizatoarelor digitale o emulează. Pentru un începător acest mod de sinteză recomandăm pentru a înțelege și stăpâni conceptele de bază.
Sinteza wavetable
Foarte asemănătoare cu sinteza substractivă, însă aici oscilatoare nu au doar formele de undă de bază (sinus, semnal triunghiular, dreptunghiular etc), dar au o sumedenie sample-uri ca forme de unde eșantionate ale unor instrumente acustice sau alte surse. Aceste forme de undă pot fi redate ca și cum ar fi un oscilator și apoi modulate precum la celălalte forme de sinteză. Astăzi deja majoritatea sintetizatoarelor digitale, dar mai ales pluginurile stiu aceasta sinteza. Dintre sintetizatoarele hardware, producătorul Waldorf este cel care încă de la începuturi și-a căpătat o vastă experiență, și astăzi sintetizatoarele Quantum și Iridium sunt instrumentele de top în acest gen: un sunet bogat, dens cu infinite posibilități de creare de timbre muzicale plăcute.
Sinteza FM
Poate cel mai greu de stăpânit fel de sinteză. Un oscilator de bază (numit carrier) este transformat (modulat) de un alt oscilator (modulator). Rezultatul bineînțeles va avea o formă de undă modulată în frecvență și amplitudine. Apoi acest rezultat pote fi modulat de încă un alt modulator. Și așa mai departe. Dificultatea provine din lipsa înțelegerii rapide a rezultatului văzând doar valorile parametrilor din interfața de pe sintetizator. Nu a ajutat nici modalitatea de denumire a parametrilor de pe primul sintetizator FM (Yamaha DX7), care apoi a devenit ca și model pentru crearea clonelor FM până și în ziua de astăzi la softsynthuri. Totuși dacă doriți un sunet metalic curat, care să vă aducă un iz de anii '80, sinteza FM este una recomandată.
Alte tipuri de sinteze mai nișate sunt: sinteza granulară, sinteza aditivă.
Nu am menționat mai sus dar aproape fiecare sintetizator, indiferent de tipul de sinteză are în comun un modul: secțiunea de efecte, prin care timbrele își pot modificare atmosfera sonoră: efect de ecou (reverb), delay, distorsiuni și altele mai puțin universale.
Determinați-vă bugetul și nivelul de îndemânare
Sintetizatoarele vin în diferite intervale de preț, de la modelele accesibile de bază la unitățile profesionale high-end. Luați în considerare nivelul de îndemânare și bugetul dvs. atunci când alegeți un sintetizator.
Legat de buget se mai poate spune că anumite modele de sintetizatoare vin în mai multe subvariante: varianta fără claviatură (desktop sau modul rack) sau cu claviatură (chiar cu diverse tipuri și mărimi de la același model de bază). În astfel de situații dacă bugetul este mai strâns, se poate opta pentru varianta fără claviatură și mai apoi conectat la o clapă MIDI. De exemplu: Waldorf Blofeld
Este posibil ca începătorii să dorească să înceapă cu o opțiune mai accesibilă care oferă caracteristici de bază, în timp ce muzicienii experimentați ar putea fi dispuși să investească într-un instrument mai puternic și mai versatil.
Luați în considerare arhitectura și caracteristicile sintetizatorului
Atunci când selectați un sintetizator, acordați atenție arhitecturii și caracteristicilor sale. Unii factori de luat în considerare includ:
Polifonia
Polifonia se referă la numărul de note pe care un sintetizator le poate reda simultan. Sintetizatoarele monofonice pot reda doar o singură notă odată, în timp ce sintetizatoarele polifonice pot reda mai multe note. Alegeți un sintetizator cu polifonia potrivită pentru nevoile dumneavoastră.
Oscilatoare și forme de undă
Oscilatoarele generează undele sonore de bază care sunt apoi modelate de alte componente. Sintetizatoarele pot avea diferite tipuri de oscilatoare și forme de undă, ceea ce poate afecta foarte mult posibilitățile sonore. Căutați un sintetizator cu opțiunile de oscilatoare și forme de undă de care aveți nevoie.
Filtre și Envelope
Filtrele modelează sunetul prin modificarea frecvenței și amplitudinii în timp. Ele vă pot ajuta să creați sunete mai dinamice și mai expresive. Luați în considerare un sintetizator cu opțiuni flexibile de filtre și envelop-uri pentru a obține cele mai bune rezultate de la instrumentul dumneavoastră.
Modulație și Efecte
Modulația vă permite să adăugați mișcare și complexitate sunetelor dumneavoastră, în timp ce efectele precum reverberația, delay-ul și chorus-ul pot adăuga profunzime și spațiu. Căutați un sintetizator cu o varietate de opțiuni de modulație și efecte pentru a vă extinde paleta sonoră.
Evaluați interfața și ușurința de utilizare
Canale și intrări
De câte aveți nevoie? Câte microfoane trebuie să conectați? Nu uitați să includeți intrări stereo pentru clape sau intrări directe pentru bas și chitară. De asemenea, veți dori să aveți în vedere extinderea pe viitor.
EQ-uri
Unele mixere oferă reglaje de bază pentru frecvențe joase/înalte, în timp ce altele oferă un egalizator parametric multi-bandă pe fiecare canal cu rafturi înalte și joase. Câtă capacitate de modelare a sunetului așteptați de la mixerul dumneavoastră?
Direcționează ieșirile/inserțiile
Aveți nevoie ca canalele de intrare să fie direcționate către echipamente de procesare externe sau sisteme de înregistrare sau veți mixa doar canalele de intrare către ieșirile mixerului principal?
Procesoare și efecte la bord
Unul dintre avantajele procesării la bord este că nu va trebui să vă faceți griji cu privire la adăugarea (sau transportul) de echipamente externe. Cu toate acestea, dacă introduceți un mixer nou într-un echipament care are deja echipamente de procesare externe, atunci procesarea onboard ar putea să nu fie o prioritate.
Rutarea la mixer
Acest lucru depinde de nevoile dumneavoastră de rutare a semnalelor. Dacă trimiteți mixaje de monitorizare, fluxuri de înregistrare și mixaje de efecte externe, atunci veți avea nevoie de suficiente trimiteri auxiliare pentru a face față cererii.
Dispunerea și designul unui sintetizator pot avea un impact mare asupra experienței dumneavoastră. Luați în considerare interfața și ușurința de utilizare atunci când alegeți un sintetizator. Căutați un instrument cu o dispunere clară, comenzi intuitive și un afișaj ușor de citit.
Testați și comparați sintetizatoare
În cele din urmă, este esențial să testați și să comparați sintetizatoare înainte de a lua o decizie. Vizitați un magazin de muzică local sau încercați sintetizatorul unui prieten pentru a vă face o idee despre diferitele modele. Ascultați demo-uri online și citiți recenzii pentru a aduna mai multe informații.