Au trecut deja mai multe zile, dar acuma am apucat sa scriu cateva randuri despre impresiile de la Frankfurt, MusikMesse, cea mai mare expozitie de instrumente muzicale si echipamente audio din Europa.
Noutatile pe care le am vazut au fost in mare parte toate prototipuri sau deja au fost prezentate la NAMM la inceputul anului. Totusi una dintre senzatii a fost Nord Wave, primul sintetizator VA combinat cu sampler facut de Clavia pe baza arhitecturii Nord. Nord ii va ajuta foarte mult pe artistii carora pe scena nu le place sa-si instaleze un laptop pentru redarea unor introuri, fie din motiv de imagine, fie pentru siguranta si stabilitate. Engineul de sampling cunoaste toate facilitatile importante (cross-fade, layering, looping), desi acesti parametri sunt programabili numai prin interfata unui calculator conectat. La prima vedere am crezut ca e un Nord Lead 2x si sper ca interfata nu va ramane asa cum se vede acuma ca ar fi un pas inapoi in tehnologie. Se preconizeaza aparitia pentru toamna anului curent, deci mai au ceva timp pentru dezvoltare.
Tot la Clavia s-a putut incerca si noua orga C1, caruia nu prea ii vad sensul. Sincer sa fiu Clavia surprinde cu manevrele sale: in momentul de fata au concurenta in-house intre C1, Electro si Stage; au scos Nord Lead 3 din productie ramanand doar 2x-ul care e demodat, si la fel au scos din productie si G2X din seria modulara. Mihai spune ca sunt "tacaniti" dar asta este ceea ce ii ajuta sa fie lideri tehnologie de sinteza. Sa speram ca cineva totusi are capul curat la management si nu vor da faliment.
Waldorf se va reinvia probabil. Au prezentat un pre-prototip numit Stromberg care va fi disponibil de la inceputul lui 2008 si va avea pe langa engineul virtual-analogic si funcitonalitati de sampling, va fi compatibil (la citire) cu patchurile Virusului si MicroQ, si se va putea expanda cu placi speciale cu module de tuburi catodice si filtre analogice.
In materie de synth cel mai interesant pentru noi a fost Solarisul de la John Bowen. Despre John Bowen trebuie stiut ca a lucrat la Moog Music in anii '70, a colaborat cu Dave Smith la proiectarea Prophet 5-ului, si a fost sounddesigner la factory preseturile de la marea majoritate produselor de la Sequential Circuits. A lucrat si pe la Korg, unde a participat la dezvoltarea interfetei Oasysului, dar a plecat prin 1998 (atentie: Korg a lucrat foarte mult la Oasys) la Creamware participand la dezvoltarea sistemului Scope.
In acest nou produs virtual-analogic, Solaris, John a incercat sa combine flexibilitatea unui sistem modular cu usurinta si ergonomia utilizarii. S-a vazut ca oarecum a reusit: chiar la prima vedere interfata deja ofera 5 ecrane de 2x40 caractere, un display grafic mai mare (240x64 px), 40 de knoburi. Iar am vazut la prezentare ca fiecare knob are multiple functionalitati care se pot schimba prin apasarea lui (paging), iar pe ecran apare numele si valoarea parametrului actualmente selectat. Nici parametri nu sunt cei obisnuiti: sunt seturi de emulari pentru diferite module de la producatori consacrati care se pot alege prin numele circuitelor folosite... deci necesita niste cunostinte in domeniu ca valorile parametrilor numai sunt niste factori (0..128) sau procente (0..100%) cum se obisnuieste la marea majoritatea producatorilor de VA-uri.
Produsul se planifica pentru termen lung, updateuri si extensii se vor elabora timp de multi ani (cel putin asa spune materialul de prezentare), iar in momentul de fata contine urmatoarele module:
- surse de sounduri sunt: cele standard, CEM, Wavetable, sample playback si sursa externa
- modulatoare: 4 sectiuni de mixer si filtre, 5 LFOuri, 8 envelopuri printre care 2 pot fi repetitive (looping), sectiune de efecte
- filtre standard (12/24dB LP, bandpass si highpass) si filtre emulate speciale de la CEM, Moog samd.
- module aditionale de procesare: 2 mixeri de sinteza vectoriala, arpegiator, sequencer.
La producatori de placi audio cele mai intresante ni s-au parut noutatile de la ESI. Producatorul placilor arhicunoscute precum Juli@ si Maya pregateste o serie de noutati: o placa FireWire la un pret foarte accesibil (DuaFire), claviatura/controler Midi cu hammer-action foarte atragator (K.ON), monitoare nearfield (nEar08) si o interfata digitala extrem de performanta (MaXIO 032).
Personal mi-a mai placut standul de la T.C. Electronic unde s-a putut testa o mare colectie de outborduri mai ales pentru efecte vocale. Se pare ca actualmente vor sa-si intareasca linia de produse pentru chitaristi. Desi la Messe hangar-ul cu scule de synth/recording a fost diferit de hangarul cu tehnologia chitarilor s-a strans multa lume la prezentarea efectelor de chitara TC Electronic.
Am avut ocazia si sa pipaim mini-pupitrul de comanda MIDI/transport/breath control de la Miditech: MTB Command (foloseste standardul "Mackie Control", programabil pentru controlul VSTurilor), care va aparea pe la sfarsitul lunii iulie, iar pe la sfarsitul lunii mai va fi disponibil Phonoface-ul, o interfata audio-usb cu preamplificator pentru pick-upuri livrat impreuna cu Magix Music Cleaning pentru restaurarea casetelor, benzilor magnetice si vinylurilor. Cum este obisnuit de la Miditech, ambele produse vor avea un pret atragator.
Daca am vorbit de interfete de control: cel mai interesant parea Dexter de la Jazzmutant: un touch screen care este compatibil cu cele mai cunoscute DAWuri prin care se pot controla mixerul sau efectele. Dexter prezinta pe acest touchscreen viziunea lui despre aceste interfete, care prin conceptul de "zoomable controllers" accepta si o precizie inalta.
In urmatoarele va prezentam prin poze ce am mai vazut, si ce ne-a placut:
Noul Rhodes:
"M Liminal" de la Fazioli:
Marele modular Doepfer A100:
Am avut putin timp sa incercam linia de outboarduri Tube-Tech: