Cum sa faci muzica electronica -II-

Desigur, echipamentele descrise in articolul anterior, sunt doar o parte din ce ar trebui sa existe intr-un studio, dar suficient cat sa se poate realiza inregistrari de voce si aranjamente orchestrale.

Asa ca, inainte de a trece la lucrul efectiv, adica la a compune si inregistra muzica electronica, trebuie sa lamurim un aspect: hardware sau virtual?

Cu toate acestea mai sus expuse, urmatorul gandul al unei persoane care inca nu s-a decis ce metoda sa aleaga, ar putea fi: „pai costul unui mic home studio este destul de mare… mai bine imi iau un calculator si o clapa MIDI si cate programe sunt pe net, ma descurc si asa!”.
Evident ca se poate si asta. Multi producatori de muzica lucreaza preponderent virtual. Cu singura diferenta ca acestia au licente cumparate care costa si acestea sute de euro, fiecare in parte… Poti lucra linistit acasa cu programe piratate o viata intreaga. Sunt chiar studiouri in Romania care nu au licente pentru toate programele [barfe].
Am lucrat si eu cu virtuale ani de zile. Am incercat si pirateriile acolo unde nu existau versiunile demo [care in proportie de 90% dintre ele crapa si au buguri si o mie de keygenuri care contin sau sunt identificate ca fiind virusi].
Dar gandul de a face muzica in continuare doar cu un calculator si o clapa MIDI nu m-a incantat deloc, niciodata.

Senzatia pe care o ai atunci cand simti „respiratia”, vibratia unui sintetizator analog sau digital, cand poti modifica in timp real si cu ajutorul knoburilor, faderelor sau wheel-urilor parametrii oscilatoarelor… e ceva ce nu poti intelege decat daca pui mana. Personal am avut dorinta aceasta din totdeauna. De pe vremea, desigur, cand nu existau calculatoare. La noi in tara, desigur :P.

Daca te-ai hotarat sa urmezi „calea virtuala” a muzicii e bine. E calea ta. Vei face sampling virtual, vei avea note virtuale, sintetizatoare virtuale, mixere si trackuri virtuale, o muzica virtuala evident si in cele din urma… o viata artistica virtuala si ascultatori virtuali :D.
Exagerez, desigur, pentru ca sunt un fan inrait al hardware-ului! Dar de asemenea ma si inmarmureste promovarea inversunata a faptului ca poti face muzica cu un simplu… iPhone :|…

Avantaje si dezavantaje sunt de ambele parti.
Hardware inseamna sa nu fii comod si lenes sa-ti faci singur sunete si sa inveti ce inseamna sinteza de sunet, sa faci setupuri proprii, sa o iei de la capat de fiecare data. Inseamna bani mai multi. Inseamna sa ai un spatiu maricel, adecvat. Inseamna sa studiezi si sa-ti faci o tehnica cel putin buna, care sa acopere avantajele programelor virtuale de a-ti aranja ulterior notele pe masura. Inseamna sa ai grija de echipamente si sa le tii in conditii adecvate de depozitare si transport, cand e cazul. O mie de probleme inseamna hardware.
synth

Dar mai inseamna si savoare! Savoarea de a mangaia clapele fiecarui sintetizator, care are propria sa personalitate. Atat de constructie cat si timbrala, de sinteza. Unele sintetizatoare sunt maleabile si ascultatoare altele sunt naravase si greu de strunit. Dar iti dau senzatia de viu. Sunt componente reale, le poti atinge, le poti simti. Vei avea senzatia unei vieti artistice pline chiar si prin simplu fapt ca posezi un instrument [care fie vorba intre noi, are anumite proprietati magice stiute doar de cei care le „poseda” ;)].

Dar gata cu poezia!

Virtualul te scuteste de problemele de mai sus. Dar te priveaza si de placerea de simti ca viata ta artistica este la un alt nivel. Oricine poate downloada un program de facut muzica, sa ia o clapa MIDI la mana a doua si cu un calculator mediu, si va putea sa-si dezvolte ideiile muzicale. De altfel, internetul e plin de astfel de exemple. Uneori iti poate taia elanul si stopa visele…

A incepe un proces de achizitonare instrumente si echipamente inseamna a incepe un studiu: specificatiile lor in functie de muzica si nevoile tale; fiecare sintetizator poate avea „specializari” aparte si atunci va trebui sa stii exact ai nevoie. Inseamna sa citesti multe reviewuri, sa testezi chiar tu. Inseamna pasiune de fapt.

E mai simplu sa faci muzica doar pe calculator. Nu ai bataie de cap prea mare [daca ai grija sa ai un sistem stabil, bine echipat hardware, sa-l ti exclusiv pentru muzica, fara net si jocuri care pot aduce virusi] si costurile sunt relativ mici. Spun relativ mici atata timp cat te limitezi sa lucrezi anonim si ilegal din punct de vedere al licentelor. Un controler MIDI la mana a doua este cam 350-500 lei. Un calculator de asemenea SH, cam 600 lei. Placa de sunet vreo 500 lei. Niste boxe semi-profesionale… 300 lei. Asadar, cu ce am enumerat pana acum, abia daca iti iei un sintetizator [Novation, Blofeld desktop, Alesis Micron, MicroKorg, MicroX etc – toate – instrumente noi in banii acestia; SH-urile sunt discutabile la pret].

E destul de clar ca rezultatul final, cam oricat de multe sintetizatoare ai, se regaseste cam tot intr-un calculator [ in cazul in care nu optezi pentru un DAW hardware], care va inregistra cu ajutorul unui DAW virtual tot aranjamentul muzical.

Deci, cum ai vrea sa faci muzica electronica: hardware sau virtual?!

Citeste si: Cum sa faci muzica electronica -I-

15 comentarii la „Cum sa faci muzica electronica -II-

  • 3 februarie 2010 la 7:59 am
    Permalink

    Fundamental nu contează sculele ci contează cum le folosesti.

    Pentru mine, personal, interfetele virtuale nu sînt deloc lipsite de savoare, pentru că eu percep savoarea la nivelul urechilor 🙂

  • 3 februarie 2010 la 9:58 am
    Permalink

    Fundamental, sculele nu conteaza, e adevarat. Si eu am spus intotdeauna ca un bun muzician va face muzica si din… dramba si atat! Dar, revenind la realitatea in care teoria e batuta de practica aproape zi de zi [dar de la caz la caz] in momentul de fata unele scule sunt mai potrivite pentru unele genuri de muzica.
    In ceea ce priveste „savoarea de la nivelul urechilor” ai foarte mare dreptate. Dar asta se potriveste mai mult ascultatorului si nu celui care face muzica, el participand direct la creatie; pe mine virtualul nu ma mai atrage [poate ca din cauza ca in ultimi 12 ani cele 10-12 ore petrecute in fata calculatorului conform naturii activitatilor prestate – plus muzica facuta exclusiv pe calculator] desi aceasta este tendinta. Pana si programarea unor sintetizatoare analog, tot cu ajutorul calculatorului se poate face.
    Vreau un sunet pur, „pamantesc”, analog.
    Vreau sa simt sub degetele mele vibratia unui curent electric si nu frecventa unui procesor… Cam asta e: satul pana peste cap de virtual. Poate imi trece curand 😀 cine stie 😀

  • 10 februarie 2010 la 1:11 am
    Permalink

    Haha, ok, dar tine minte că primul ascultător este compozitorul.

  • 12 februarie 2010 la 11:08 am
    Permalink

    Adevarat, dar el nu poate fi in totalitate un ascultator foarte obiectiv. Daca este un perfectionist – nu va fi multumit nicicand de propria creatie – si exemplele pot curge 😛 mai departe.
    Sunt adeptul teoriei cum ca din interiroul unui sistem nu se pot emite judecati clare despre sistemul respectiv, ci ca tebuie sa te plasezi in afara lui pentru aceasta.
    Si cum e destul de greu sa te detasezi de propria creatie… 😀

  • 18 februarie 2010 la 3:11 am
    Permalink

    Muzica este artă, nu tehnică, sistem etc. Aici trebe să functioneze inspiratia si discernământul artistic, nu judecăti de stiu io ce tip. Tehnica vine abia pe urmă.

  • 18 februarie 2010 la 11:51 am
    Permalink

    dar nici eu nu vorbesc despre tehnica. iar discernamantul unui artist cat de plin de acuratete poate fi? eu spun doar ca daca vrei sa stii ce impact are sau poate avea muzica ta asupra altei fiinte umane, trebuie sa intebi. nu poti afirma tu, ca artist: „tocmai am facut o muzica divina care va ridica umanitatea la etapa de zei”… decat daca esti dus cu pluta sau lipsit de bun simt. atat tot. din punct de vedere tehnic nici macar nu vreau sa vorbesc, pentru ca stiu si eu mult prea putine. 🙂

  • 26 februarie 2010 la 9:33 pm
    Permalink

    Sigur, sînt artisti si artisti si fiecare trebuie să vorbească doar în numele lui 😉

  • 29 martie 2010 la 3:42 pm
    Permalink

    E dragutz sa descurajezi pirateria, dar:

    – daca stii ce sa downloadezi si de unde (exista trackere care se respecta, cu comunitati exclusiviste, unde e greu sa ajungi – doar pt proaudio), ai AV, firewall si nu esti afon la compuri, un scene release al unui grup bun ca Team AiR, DYNAMiCS, ASSIGN… e la fel de sigur si stabil ca cel din magazin/site oficial. Mai sunt buguri (dar si cel mai scump VST/DAW etc. tot are si el cateva), dar se corecteaza prin releasuri PROPER.
    E doar prostia si inconstienta utilizatorului incepator de vina pt „horror stories”.

    Cat despre virtual vs real… poate achizitiile mele spun tot: Live Suite 8 (la reducere de la Live Lite care vine cu diferite chestii MIDI), Omnisphere, Reaktor. Mai am si alte cateva VST-uri dar n-am considerat de cuviinta sa dau bani pe ele. Ce am cumparat, am fost impresionat de calitate si am simtit ca oamenii aia care au conceput merita rasplatiti.
    Iar „real-time tweaking” etc. merge si pe un comp… dar please, nu unul de 600 lei!!!

    Iar despre hardware, in afara de un C2D la 3 GHz 4 GB RAM, am un Axiom 49 (imi doresc un AKAI MPK), Saffire 24 pro, Yamaha HS80m (abia le-am luat si nu-s inca obisnuit cu ele)

    Acum, fiecarui impatimit de tehnica ii plac noile jucarii. Am lucrat de Motif si V-Synth si tanjesc constant dupa ele, ca dupa vreun top-model inaccesibil.

    Dar problema, pt mine, e sa utilizez banii f. limitati de care dispun cat mai eficient. In prezent, asta inseamna comp DAW/VSTs. Daca ai bani de UAD, synthuri, SSL si te mai miri ce module MIDI cool, bravo tie. Si eu as cumpara daca as avea cu ce.

    Pe moment, compul e mai rentabil si-ti permite sa faci mai eficient muzica – asta de fapt dorim cu totii, nu?

  • 6 aprilie 2010 la 11:25 pm
    Permalink

    In primul rand felicitari pentru articole. Foarte interesante. Si eu sunt un tanar aspirant la productia de muzica electronica si as avea o mica dilema. Inainte de a o expune, doresc sa mentionez ca exclud din tema instrumentele virtuale piratate, gear second hand, prosta calitate in general. Ma refer la aceasta opozitie digital – analogic. Exista o diferenta, si daca da una mare intre digital si analogic ? (si aici ma refer strict la sound, lasand la o parte feeling-ul dat de analogic mentionat mai sus) Ascultand la intamplare o melodie, un om cu experienta, inginer de sunet, etc, poate face diferenta intre un instrument analogic si unul virtual/semplat? Sunt curios fiidca citesc despre foarte multi artisti de muzica electronica ce aleg intrumentele hard in defavoarea celor soft… Exista doar diferenta care consta in procedeul de creare sau si de sound? E destul de important, fiidca chiar daca platesti pentru toate VST-urile pe care le utilizezi exista un cost mult mai scazut decat atunci cand ai achizitiona echipament hardwere. As fi curios sa aflu care este raspunsul dumneavoastra, in ideea ca se doreste un rezultat profesional, muzica ce poate deveni release. Multumesc.

  • 9 aprilie 2010 la 3:50 pm
    Permalink

    @aadhy: Multumesc pentru incurajari!
    Diferenta dintre analogic si digital este sesizabila de o pereche de urechi 😛 invatate cu sunetele si care au resuti sa faca diferenta intre cele 2 sisteme.

    Cei care aleg hardware in locul software-ului sunt cei care au invatat sa faca o anumita diferenta. Si nu mai spun care, pentru ca nu vreau sa starnesc controverse iar. In ceea ce priveste virtualul, suntem totusi legat de el, pentru ca inregistrarile acolo se duc… Sunt unele softuri care suna chiar bine si care merita cumparate. Aici e cu dus si intors si nu ne-am mai opri din pro-uri si contre!

    Sintetizatoarele digitale din prezent pot emula aproape perfect modul de lucru, de sinteza, a unui synth analog – desigur si pretul va fi pe masura. Diferentele constau in timbrul [pe care l-ai mentionat si tu] care provine de la oscilatoare si de la faptul ca modelele vechi erau instabile, lucru care nu se mai petrece cu cele moderne. In principiu, in ziua de azi, majoritatea sintetizatoarelor analog au controale digitale, pentru stabilizarea sunetului.
    Vei gasi sintetizatoare digitale care emuleaza, dupa cum ziceam, modul de sinteza al unui analog, dar care vor suna tot prost in unele situatii [si sunt nume mari care au dat-o in bara cu VA-uri]. Dar vei gasi si sintetizatoare analog moderne [Prophet 08 sau Andromeda A6] de al caror sunet te vei indragosti la prima..auditie!
    Eu detin un Evolver DSI care are 4 oscilatoare: 2 analog [curat analog coane Fanica!] si 2 digitale. Este senzationala aceasta cutiuta mica dar atat de puternica! Testeaza unul daca poti si vei avea ocazia sa faci diferenta pe un singur synth intre digital si analog.
    In concluzie: da, exista diferente majore intre un synth digital si unul analog, prin modalitatea de sinteza a sunetului [voi reveni cu un articol complet pe tema aceasta].

    Cat priveste obtinerea unui rezultat profesional, acesta se va concrectiza numai in urma masterizarii, pentru ca in general – orice fel de synth ai folosi, inregistrarea trebuie sa sune curat, lipsita de interferente si suprapuneri de frecvente care dau senzatia de „cacao cu lapte”…

    @undone: nu vreau sa comentez prea mult postul tau: ai venit cu acelasi text si pe siteul meu dar a intrat in spam din cauza continutului textului tau… si nu ma obosesc sa scot de acolo pentru ca primesc f multe spamuri…
    Nu pot decat sa iti dau dreptate atunci cand spui ca toti vrem sa facem muzica! In rest… fiecare actioneaza dupa cum vrea. 🙂 Incurajarea pirateriei software insa, nu face cinste nimanui si dupa cum stii, se pedepseste prin lege. Ai grija la autosesizari din partea autotirtatilor, pentru ca pe unde trecem lasam urma de IP 😛

  • 12 aprilie 2010 la 3:27 pm
    Permalink

    Pt aadhy:

    stiu că pare mai mult un refren auzit si la cei care stiu si la cei care pozează si la cei care pur si simplu preiau fără discernământ, că analogul sună mai bine. Însă îti mărturisesc că diferenta care există nu e chestie de „feeling” cum ai zis tu ci de „sound”, cum ai zis tot tu.

    În directia asta este important să întelegi că atâta vreme cât tu nu ai un reper sonor toate vorbele astea nu valorează nimic si reprezintă doar justificate semne de întrebare.

    În momentul în care ai lucrat cu o sculă analoagă, fie instrument muzical sau efect, apare în memoria ta acest reper, care este real si autentic. Abia atunci începi să întelegi si să-ti formezi auzul pentru a recunoaste avantajele sunetului produs sau modificat în domeniul analog, fată de ceea ce există în domeniul digital. Atunci abia vei remarca culori si nuante pe care le vei recunoaste culori si nuante în anumite înregistrări pe de o parte, identificând sunetul analog, pe de o parte, si lipsa de dimensiune, culoare, sunetul plat, mic, regăsit pe o multime de înregistrări lucrate exclusiv în calculator.

    Dar acest lucru nu este posibil atâta timp cât tu nu ai acest reper real care face parte practic din ceea ce se numeste experienta ta. Fără reper există doar povesti si închipuiri.

    Chiar azi am ascultat un demo la ceva bancă de sunete pentru un instrument virtual numit Fabfilter Twin, care bancă e făcută să imite sunetul clasic al sintetizatoarelor analogice. E surprinzătoare lipsa culorii, a dimensiunii si micimea sunetului. Cele mai fericite imitatii pe care le-am auzit până în momentul de fată la nivel de sinteză virtuală sînt PolyAna si Arturia si ceva de la Gmedia. Mai ales filtrele instrumentelor digitale sînt pur si simplu jalnice din punct de vedere al adâncimii si caracterului, dacă le comparăm cu cele analogice.

    Pe de altă parte, în domeniul analog e foarte dificil să faci anumite lucruri, atunci când ai nevoie de un rezultat sonor foarte transparent, de exemplu. Sculele analoage (eq-uri, de exemplu), care au această transparentă sînt extrem de scumpe si folosite preponderent în mastering. În domeniul digital însă, această transparentă este mult mai usor (si mai ieftin) de obtinut. Un exemplu similar îl constituie limiter-ele de tip look-ahead. Nu există nimic similar în domeniul analog, datorită limitărilor tehnologiei de tip analog, ori limiterele digitale fac parte fundamentală din soundul productiilor moderne.

    Un alt exemplu ar putea fi un instrument ca Hartmann Neuron, care nu ar putea fi niciodată realizat analogic etc etc.

    Însă cel mai important este să pui mâna întâi pe scule analoage, si să-ti faci singur impresia despre ce e vorba pentru a avea în mintea ta acest reper fundamental de la care după aceea poti porni în lucrul tău.

  • 14 aprilie 2010 la 2:50 pm
    Permalink

    Va multumesc frumos pentru raspunsurile dumneavoastra, m-au facut sa inteleg ceea ce doream sa aflu. Va fi destul de greu sa testez echipamente hardwere, deoarece nu am acces si nici nu dispun de un capital prea mare pentru a-mi achizitiona. Ma gandesc totusi ca as putea sa strang niste bani pentru un sintetizator (pentru inceput) la o suma maxima de 2000 RON. In principal, m-ar interesa pentru ceva synth bass-uri (Stiu ca ar fi nevoie de furnizarea mai multor informatii). Desi nu m-am documentat (ar fi cazul pentru achizitionarea unui astfel de produs), am gasit niste review-uri bune pentru MicroKorg. Ati putea sa veniti si cu alte recomandari? Multumesc.

  • 12 iulie 2010 la 7:48 pm
    Permalink

    „boxe semi-profesionale… 300 lei” grozav , ma poate ajuta cineva cu asta ? nu stiu ce sa iau

  • 9 martie 2015 la 8:37 pm
    Permalink

    @aadhy: Iti recomand cu caldura sa incerci Novation Ultranova. Este VA (din cate stiu eu), dar macar ai in mana un synth hardware real cu capacitati technice de invidiat si un sunet extraordinar in banii aia! Te costa aprox 2200-2300 RON! Si daca vrei ca synth-ul tau sa prinda aripi nelimitate si infinite d p d v al sunetului si combinatilor, iti recomand sa ii atasezi un synth module. Si un FX processor! Cu 3000 RON te poti face producer de muzica electronica (techno, psy-trance, etc, in principiu orice gen de muzica iti doresti!)
    Nici eu nu sunt expert, sunt pasionat de muzica electronica si sintetizatoare si as vrea sa invat mai multe din universul asta infinit al muzicii si al instrumentelor. Daca am gresit ceva in comment, va rog sa ma corectati! Peace!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.