Monitoare studio – Test comparativ, partea a II-a

Dupa cum v-am promis saptamana trecuta, am revenit cu partea a II-a a testului de monitoare.

In aceasta parte vom trata urmatoarele modele:

  • Fostex Pm-4
  • Blue Sky Exo 2.1
  • Tascam VL-A5
  • KRK ROKIT 6 G2
  • M-audio BX-8A
  • M-audio CX-5

Am decis sa reintroducem la test modelul CX-5 de la M-audio fiindca am simtit ca ne-am grabit cu aprecierile la categoria cealalta datorita punctelor de plecare destul de puternice.

Si de aceasta data vom trata aceleasi aspecte ca si in prima parte a testului si anume : constructia, sunetul si o relatie pret/calitate.

Fostex Pm-4

pret aproximativ pe piata 800 ron/per.
Fostex PM 4Constructia: Aceste monitoare sunt relativ mici ca si marime, destul de simple ca si design, si sa le spunem “nu chiar frumoase”. Acestea au un woofer de 4” si un tweeter de 0.6” care impreuna livreaza o putere de doar 36 wati. Un sistem desktop care poate fi usor confundat cu un sistem pentru PC. Acestea au un finish negru lucios care ne duce cu gandul la boxele de minisisteme audio…ieftine. Au un raspuns in frecvente intre 60Hz si 30 kHz.

Sunet: Aici insa avem adevarata surpriza, si inca una destul de mare. Inainte de a porni acest sistem, l-am privit cu mult scepticism. Am zis ca o pereche de monitoare asa mica si urata nu poate sa sune decat cum arata. Ei bine NU! Aceastea se prezinta cu un sound clar si precis cu o imagine stereo destul de buna si o dinamica buna. Putem spune despre ele ca suna mult mai mari decat sunt in realitate. Nu au un raspuns extraordinar pe joase dar au insa un boost pe partea de medii-joase care dau impresia de indestulare. Per total un sound bun raportat la dimensiuni. Nu putem spune ca sunt perechea ideala pentru mixaj dar pentru home use si premixaj sunt ideale. Un set de monitoare care cu siguranta va surprinde.

Blue sky Exo 2.1

pret aproximativ pe piata 1250 ron /set

Exo 2.1Constructie: Dupa cum si denumirea, acest set este compus din doi sateliti si un subwoofer. Satelitii au wooferul de 3” si un tweeter cu softdome de  1” . Subwooferul are un difuzor de 8” iar impreuna livreaza o putere de 160W distribuita astfel; 90w subwooferul si cate 35 w/satelit.

Pe langa aceastea acest sistem mai are si un hub de control cu control de gain si volum la subwoofer, hubul fiind echipat si cu o iesire de casti pe jack mic si o intrare de aux/iPod. Acest sistem are un raspuns de frecvente intre 20 Hz si 20kHz

Sunet: Din punct de vedere al sunetului acest sistem sta destul de bine, cu cateva mici neajunsuri.

Dinamica, adancime si spatialitate buna iar extensia de joase se simte excelent. Neajunsurile ar fi ca la un volum mic sunt putin timide in dinamica, iar la un volum mare tiind sa devina aspre si nu mai aiba aceasi calitate. La un volum potrivit insa totul devine foarte clar. Acestea sunt niste monitoare care daca sunt pozitinate corect pot sa livreze o calitate foarte buna. La o pozitionare nesimetrica a sub-ului sunetul poate deveni partial directional. Per total un sistem decent pentru mixaj. Ca si relatie pret calitate, el nefiind un sistem scump, “isi merita toti banii”.

Tascam VL-A5

pret aproximativ pe piata 1449 Ron/per.

Tascam VL-A5Constructie: Despre constructia acestui model putem spune si bune si rele. Un model destul de anost ca si design dar de o calitate buna din punct de vedere al materialelor folosite. Poate fi un set de monitoare care inspira incredere la prima vedere.

Aceasta sunt echipate cu un woofer de joase de 5” si un tweeter de 1”, si cu o incinta destul de adanca ca si profunzime. Ca si putere acestea livreaza 90W . Au si protectie magnetica pentru situatile cand sunt folosite cu monitor CRT. Au un raspuns de frecvente intre 38Hz si 23 kHz.

Sunet: Din pacate aceste monitoare nu au o dinamica foarte buna, in schimb au o linearitate in frecvente buna, si o spatialitate le fel buna. Pe partea de joase iarasi nu stau atat de bine. Cu toate ca in specificatiile lor apare cum ca coboara pana la 38 Hz, acest lucru nu s-a simtit la test. Practic joasele erau inexistente. Mediile si joasele in schimb erau redate decent. Per total o pereche de monitoare decente, poate putin sub valoarea ceruta. Iar din cauza lipsei totale de joase, este clar necesar un subwoofer sau o sursa alternativa de monitorizare.

KRK Rokit 6G2

pret aproximativ pe piata  1500 ron/per.

KRK-Rokit 6 G2Constructie: O pereche de monitoare cu personalitate, in ceea ce priveste constructia si designul. Difuzorul acela galben le da un caracter aparte. Monitoare active pe 2 cai, ca majoritatea de pana acum, cu wooferul de 6” si un tweeter de 1” cu un raspuns in frecvente intre 49Hz si 20kHz, biamplificat ce livreaza 100W.

Sunet: Cand vine vorba de sunetul acestor monitoare parerile au fost impartite. Ca si dinamica aceste monitoare stau bine. Au dinamica buna, spatialitate decenta. In ceea ce priveste raspunsul linear sau nelinear in frecvente, parerile au fost impartite. La partea de joase se simta lipsa impactului in anumite cazuri. La un volum mare, pe partea de inalte, in unele cazuri, apareau mici distorsiuni. Pentru monitorizare ni s-au parut o pereche decenta de monitoare. Poate putin voalate si “dulci”. Totusi recomandam a se incerca aceste monitoare ele fiind unele cel putin interesante.

M-Audio Bx8-A

pret aproximativ pe piata  1590 Ron/per.

M-audio-Bx8aConstructie: Monitoare active pe 2 cai, solid construite cu design destul de placut ochiului. Woofer de 8” din Kevlar si un tweeter de matase cu dimensiunea de 1.1/4 “ care impreuna livreaza o putere de 130W, cu amplificatoare separate pentru fiecare difuzor.

Model echipat cu protectie magnetica pentru lucrul cu monitoare CRT. Au un raspuns in frecvente intre 40Hz si 22kHz.

Sunet: Acestea au un raspuns destul de cald pe frecventele medii-joase si un raspuns destul de extins, lucru poate nu neaparat bun pentru monitorizare. Ca si calitatea sunetului sunt putin neclare, cu slabe distorsiuni pe frecventele medii-medii/inalte la volum mediu. Frecventele inalte/inalte sunt aproape inexistente. Ca si dinamica se prezinta iarasi slabut. Parerea noastra nu a fost una foarte buna despre acest model, dar noi recomandam iarasi celor interesati de acest model sa il incerce si sa isi construiasca o parere proprie despre el.

M-audio Cx5  (reluare)

M-audio CX 5Dupa cum spuneam la inceputul articolului am reluat testul pentru modelul Cx-5 de la M-audio, fiindca am avut impresia ca am evaluat putin gresit judecad dupa punctele de plecare puternice.

La o a 2-a ascultare si comparandu-le cu modelu Bx8A am constatat ca sunt clar un pas inainte fata de acestea. Sunt mai definite si cu o adancime si dinamica mai buna decat cele mai sus mentionate. Au o intindere in joase destul de onesta fata de dimensiunile lor.

Un aspect neplacut legat de ele este ca la pornirea acestora exista un pacanit foarte deranjant, lucru inexistent la celelalte modele testate.

De data aceasta putem totusi spune ca nu sunt atat de rele precum am lasat sa se creada din prima parte, dar totusi nu credem ca sunt ceea ce ar trebui sa ofere o pereche de monitoare la acel pret.

Dupa cum am zis vom face si o prezentare scurta a sistemului Blue sky Big Blue.

Fiindca nu le puteam compara cu nici unele din modelel testate am hotarat sa le punem intr-o rubrica separata.

Rubrica care va fi mai lunga, mai detaliata si pe care o vom posta saptamana viitoare.

30 de comentarii la „Monitoare studio – Test comparativ, partea a II-a

  • 25 octombrie 2009 la 9:31 pm
    Permalink

    Repet: Apreciez efortul d-voastra, in legatura cu testele, dar se vede foarte clar ca aveti favoritisme, in ceea ce priveste produsele. Tindeti spre subiectivsm, deci, cum spuneati si voi: parerile difera, deci nimic dupa care sa ma pot orienta, concret…

    Eu am cumparate M-Audio-urile, BX8A si suna foarte bine. Nu zic ca alte modele, din acest test (sau nu), nu ar putea sa sune si mai „bine”, dar BX8A-urile bat la fundul gol multe produse de pe piata larga. Nu sunt produse high-end, de care poti sa spui ca reprezinta un varf de lance intr-un studio – in adevaratul sens al cuvantului -, dar pentru majoritatea studiorilor din Romania, e foarte bine.

  • 25 octombrie 2009 la 9:33 pm
    Permalink

    P.S. Krk-urile sunt varza. Punct.

  • 26 octombrie 2009 la 3:00 pm
    Permalink

    Leo: nu incercam sa tragem jos unele marci/produse iar celalalte sa le ridicam pana in ceruri fara vreun motiv anume. Acest blog s-a creat doar din cauza lipsei unui mediu din acest domeniu. De aceea este si clar vizibil ca acest blog nu este unul independent, desi testul a fost facut si cu ajutorul unor „urechi” independente.
    Eu personal cunosc magazine care favorizeaza prin „falsa evanghelizare” unele marci, doar bazat pe valoarea profitului tangibil. Nu este calea corecta, pe termen lung este daunatoare si pentru firma respectiva.
    Daca am avea o revista tiparita si/sau online independenta in Romania nu s-ar mai pune independenta unor bloguri. Caci toate magazinele pot avea blogul lor personal.
    Pe de alta parte impartasesc parerea ta despre KRK 🙂
    Cat despre subiectivism: monitoarele tot timpul trebuiesc comparate A/B. Noi am reusit asta si este surprinzator cat de mare poate fi diferenta intre doua seturi de monitoare din aceeasi clasa.
    Monitoare nu poti sa alegi fara sa le asculti, noi dam doar indrumator, ce se merita ascultat dintr-un buget anume. Decizia trebuie sa ramana a ta. Sunetul monitoarelor nu se poate inregistra, ca la un microfon sau un preamp, unde poti face o parere primara si de la distanta. In curand vei putea asculta un test de microfoane unde problema „favoritismului” nu se poate pune deloc, ca vei putea asculta cu urechea ta diferenta intre inregistrari.

  • 27 octombrie 2009 la 6:59 pm
    Permalink

    Referitor la favoritisme – nu se pune problema. Eu am fost in principiu cel care a „criticat” cel mai puternic BX8a-urile – mie, PERSONAL (si voi repeta asta de cate ori trebuie), mi se par cele mai anti-fidele monitoare din test. Nu le-as folosi vreodata la mixaj, si daca as fi fost singurul „reviewer”, nu s-ar fi facut o oarecare medie a parerilor mai multora, le-as fi clasat si mai jos.

    Cum de altfel as fi facut si cu KRK-urile, daca ma gandesc bine – dar iarasi, parerea majoritara a fost mult mai pozitiva decat a mea.

    Fiecare cu subiectivismul anatomic (aici ma refer la urechi) propriu – ca idee, nici de Adam A7 nu sunt mare fan, pentru a imi ridica si mai multa lume in cap. Suna excelent, dar nu sunt pentru mine.

    Mihai Toma

  • 27 octombrie 2009 la 10:20 pm
    Permalink

    Multumesc pentru pareri domnilor! Chiar le apreciez. Sper sa nu am ofensat intr-un fel, sau altul. Stiu, ca parererile sunt impartite, si asta e, pana la urma fiecare cu „urechea” si „difuzorul” care-l multumeste. Dar totusi, concret: care-s firmele care produc ceva cu adevarat frumos? Haideti sa vorbim ca in cazul software-urilor de produs/mixat muzica. Stim, majoritatea, ca sunt 3 mari puncte de plecare in ale acestora: Cubase, Logic, Pro Tools. La monitoare cum credeti ca stam?

  • 27 octombrie 2009 la 10:52 pm
    Permalink

    Felicitari pentru sait! Am gasit informatii interesante pe el. Sa nu-l lasati „balta”! Bafta!

  • 28 octombrie 2009 la 1:20 am
    Permalink

    Offtopic: as extinde softurile, de la 3 cel putin la 5.
    Putem spune ca o generatie intreaga de utilizatori de soft au imbatranit. Daca imbatrinirea inseamna un conservatorism sever. 🙂 Ei ar mai trebui sa ia in considerare cel putin 2 softuri: Ableton Live si Reaper. Nu vreau sa extind offtopicul, deci:

    Ontopic:
    L-as lasa pe Mihai sa-si expuna parerea cu lista lui.
    Eu sugerez doar ca monitoarele de studio trebuiesc impartite in categorii. Adica categorii dupa domeniul unde se utilizeaza preponderent. Nu ma refer doar la faptul ca sunt recomandate exclusiv unor categorii, dar dealungul timpului s-au format grupuri de utilizatori dintr-un domeniu, unde apoi marca respectiva si-a capatat renume si astfel a castigat o piata semnificativa. Ma repet: eu nu cred
    De exemplu BlueSky este foarte popular in postproductie film, editari coloane sonore etc. Genelec este unul care e recunoscut atat in music-production cat si home-cinema. In home-cinema si Hi-fi apoi Adam este mult mai cunoscut decat recunostinta capatata in domeniul pro-audio. Apoi Dynaudio este o marca foarte sigur pozitionat ca si punct de referinta in monitorizare.

    Mai putin cunoscute la noi sunt Klein+Hummel si Focal. In curand speram sa le putem testa in comparatie si cateva modele de la ei.

  • 29 octombrie 2009 la 3:02 am
    Permalink

    Jutas, apreciez raspunsul! Il gasesc foarte interesant.

    Imi place Ableton-ul, desi nu-l folosesc aproape mai deloc, dar impresia care mi-a lasat-o, a fost una foarte buna. Ce parere ai de Adobe Audition (continuarea lui Cool Edit Pro)? Sper sa nu mi se para, dar il consider un soft ‘printre cele mai bune’, pentru inregistrari/mixaj.

    Monitoarele pe care le am, M-audio BX8A, le folosesc pentru auditie/productie/pre-mixaj, deocamdata. Dac-ar fi sa-mi cumpar altele foarte curand, as schimba firma categoric. Nu zic ca nu sunt bune, sau ca nu ma multumesc, dar as opta pentru ceva cu adevarat hi-fi (high-end), cu care, intr-un viitor sa pot si mixa/premasteriza, in adevaratul sens al cuvantului, cu ele.

    P.S. Unde va poate gasi lumea, cititorii interesati ca si mine, sa testeze live, la randul lor, monitoarele din articole, si nu numai? Chiar mi-ar face placere!

  • 20 noiembrie 2009 la 3:21 am
    Permalink

    Bai, deci exista magazinul asta undeva in tara asta, sa-l vizitez si eu fizic, non-virtual, etc. ?

  • 20 noiembrie 2009 la 10:33 am
    Permalink

    Leo, te asteptam sa ne vizitezi in Timisoara pe Str. Crisan nr. 37A

  • 21 noiembrie 2009 la 1:31 pm
    Permalink

    Bun. Mersi!

    Respecte.

  • 21 noiembrie 2009 la 9:36 pm
    Permalink

    Rog cateva pareri despre monitoarele phonic p5a, p6a, p8a?

  • 24 noiembrie 2009 la 2:10 pm
    Permalink

    Din pacate inca nu am avut ocazia sa testam aceste monitoare, dar momentan demaram o colaborare cu cei de la phonic si speram ca in viitorul apropiat sa le putem testa.

  • 4 decembrie 2009 la 2:39 am
    Permalink

    Am auzit mixuri foarte bune făcute pe KRK. Unii se plâng totusi asa că probabil ar fi mai bune ca sistem secundar…

  • 5 decembrie 2009 la 12:16 pm
    Permalink

    Foarte bun site-ul.Ma bucur ca am dat de el.Nu-mi imaginam ca exista asa ceva in Romania.Dupa parerea mea, cele mai bune monitoare sunt Adam7.Asta daca ai un studio.Acasa nu prea ai la ce sa le folosesti, iar pt un home-studio ar fi mai bune krk-urile.Asta pt premixaj.Acasa n-ai sa poti face niciodata un mixaj final.

  • 2 aprilie 2010 la 2:49 pm
    Permalink

    Eu am avut KRK RP5G2 pana nu demult. Din pacate, datorita prostiei mele de a nu schimba instalatia electrica la sfatul electricianului dupa cateva prize topite (cine naiba vrea sa sparga peretii???) au luat foc, impreuna cu alte chestii (importante…) de prin (home)studio.

    Ieri am primit comanda de Yamaha HS80m+stative Millenium de pe Thomann. Desi am fost foarte multumit de micutele KRK, nu pot spune decat ca Yamaha le da clasa, desi n-am reusit inca sa le gasesc o pozitie adecvata in camera datorita dimensiunilor si un monitor e exact in colt.

    Negociez momentan cu cateva site-uri de specialitate publicarea unui review despre bundle-ul de pe Thomann.de. Sper sa nu dureze prea mult, voi reveni pe blog cu un link dupa ce termin treaba.

    Numai bine tuturor.

  • 9 aprilie 2010 la 3:56 pm
    Permalink

    De curand am testat Adam A7 si Focal CMS50. Un review in curand.
    Pe scurt:
    – cine a ascultat o data Adam A7 nu poate sa nu fi remarcat claritatea sunetului si calitatea frecventelor inalte :-$
    – cine a ascultat o data Focal [CMS50] cred ca a fost la fel de „uluit” de prezenta mediilor si evidentierea clara a vocii 😉
    – cine a ascultat o data Adam A7 si Focal CMS50, le va dori pe amandoua, asa-i Marius?! :))

  • 12 aprilie 2010 la 3:00 pm
    Permalink

    Am ascultat A7 si n-as spune claritate, mai degrabă emfază a înaltelor. Si desi le-am auzit, nu mi le doresc 🙂

    Sînt însă foarte curios în legătură cu Focalurile (mai ales versiunea cu woofer de 6.5), n-am auzit Focal niciodată.

  • 20 iunie 2010 la 4:04 pm
    Permalink

    @Alba Ecstasy: ma calci pe operatie, asa’i? :))
    acu nu mai e A7, e nextgen A7X. lumea sune ca e intr’adevar nextstep. o sa zic si io in cunostinta de cauza in curand.. probabil… sper.. deci cum era? 6, 23, 44, 14… 😀

  • 27 decembrie 2010 la 7:40 pm
    Permalink

    dar despre YAMAHA HS80M respectiv HS50M ce puteti spune? nuj…eu as fi intre yamaha si m-audio

  • 28 decembrie 2010 la 7:51 am
    Permalink

    HS-80 sînt niste monitoare de nădejde dacă sunetu lor te inspiră. Pe mine unul nu m-o inspirat deloc, însă fiind nevoit să le folosesc am ajuns să le apreciez.

    Datorită mediilor exacerbate ele nu te lasă să faci prostii, ca să zic asa. Se poate mixa profesional pe ele, o spun după 3 ani de utilizare, dar recomand obligatoriu existenta unui al doilea sistem pentru verificarea zonelor oarbe ale lui HS-80 (medii joase, înalte, care sînt reprezentate deficitar).

  • 26 noiembrie 2011 la 7:04 pm
    Permalink

    @Leo : daca tu spui ca M-Audio, BX8A (nici macar nu sunt pt mixat), suna foarte bine, iar KRK sunt varza atunci nu mai are rost sa-ti citesc posturile.

    Mult subiectivism din partea cititorilor care lasa commenturi si vorbesc in necunostinta de cauza inducand lumea in eroare.

    De Mackie ai auzit?Genelec ? Dynaudio (mai multe modele pe care nu stau sa le citez) Adam (la fel)??

    Am ascultat prea multe modele de monitoare, am studiat mult timp acest aspect, de obicei nu intru in astfel de discutii, pentru ca oamenii sunt subiectivi, dar cand auzi perle spuse ca fiind adevaruri, si il fac pe unul care se apuca acum de muzica sa creada ca M-AUDIO e o investitie buna pt un studio, nu poti sa ramai indiferent

  • 21 decembrie 2011 la 5:38 pm
    Permalink

    Salut,

    Sisteme 2.1 sunt mai indicate decat sistemel simple de monitorizare? Eu in general creez muzica de film, multe efecte unde panoramarea corecta este totul.Lasand la o parte sistemele n.1 pe care nu mi le permit in niciun caz, ar fi mai indicat sa achizitionez un sistem sau o pereche de monitoare?Merci.

  • 23 decembrie 2011 la 8:10 pm
    Permalink

    Pentru sunet de film sistemele cu sub sînt sine qua non. Pentru muzică, nu la fel de mult. Totuși, în orice situație este important ca răspunsul în joase să fie consistent, deci nu orice sistem 2.0 poate face față cu succes la redarea joaselor. Acu depinde și de buget.

  • 27 februarie 2012 la 12:53 pm
    Permalink

    Salutare tuturor… De ce toata lumea spune ca sunt varza KRK, cand multi artisti /producatori dj/mag celebrii lucreaza pe asa ceva? De ce vad eu asta aici? sunteti nume mari sau ceva? aveti urechi atat de dezvoltate? nu de alta dar tocmai vroiam sa dau Comanda de KRK Rokit8 , ma gandeam eu ca sunt bunicele pentru mastering in special tinand cont de banda de frecventa 45 – 20000 HZ , eu spun ca sunt ok . iar aici vad pareri stricte ca sunt varza… niciun monitor nu va fi perfect niciodata, pentru ca fiecare ‘sunetist’ aude pe urechea lui!

  • 5 martie 2012 la 9:33 am
    Permalink

    Nu sîntem nume foarte mari decît că am ajuns și la Grammy cu o nominalizare, cu două piese mixate pe Yamaha HS-80. Deci dacă se poate cu astea se poate fără îndoială face treabă și cu ieftinături.

    Problema e că în spatele monitoarelor stau niște ani de experiență, pe care nu-i poți substitui scuzându-te că și cutare folosește KRK sau Yamaha. De cealaltă parte nici în cazul unor Klein & Hummel sau Barefoot nu vei avea garantat un rezultat profesional dacă nu ești pregătit.

    Deci cel mai important lucru ar fi după mine să ai foarte multă răbdare și să cauți să asculți pe cît mai multe sisteme (boxe), până te prinzi cum se traduce în afară ceea ce lucrezi pe monitoarele tale.

  • 4 septembrie 2012 la 10:12 am
    Permalink

    Am cumparat Yamaha HS80 zilele trecute, si pot spune(fara comparatie cu alte monitoare) ca sunt EXCEPTIONAL de precise, detalii foarte fine sunt prezente in ele pe flat(cu toate setarile in 0).

  • 28 septembrie 2012 la 10:56 am
    Permalink

    Sa nu exagerăm 😀

  • 28 iulie 2013 la 11:35 pm
    Permalink

    LEO daca tu zici ca M-audio suna bine si KRK suna de rahat inseamna ca locuiesti in canal sau ai probleme mari cu auzul, mergi fa-ti un control amice. Sau lasa-te de muzica.

  • 29 noiembrie 2014 la 12:56 am
    Permalink

    Salutari tuturor care isi dau cu parerea aici.
    Am doua intrebari.
    Exista diferente intre M-Audio BX8 A si M-Audio BX8 D2?
    Se recomanda BX8 D2 pentru un dj care vrea sa repete acasa?
    Multumesc pentru eventualele raspunsuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.