Novation SL Mk3
Sincer să fiu, niciodată nu mi-au placut controllerele MIDI. În primul rând pentru că se pierdea legătura directă cu synthul în sine ceea ce mi-a stricat pofta de a cânta la acel synth. În al doilea rând, cel puțin pentru mine, synthul era greu de controlat, butoanele nefiind inscriptionate, marcate, personalitatea synthului se pierdea din cauza neutralității butoanelor de control. Aici nu ma refer la controllerele în care setezi patchuri (gen. Roland A-30, 33, 37, 70, 90) ci la acelea care au multe butoane, cu care teoretic ar fi trebuit să intru adânc în meniurile de sinteză, dar care de obicei imi erau nefolositoare. Apoi controllerele cu sequencer integrat erau și ele rare, respectiv nu aveau claviatură normală. Eu preferam și prefer și azi sintetizatoarele cu claviatură ceea ce îmi conferă o legătură directă tactilă și auditivă cu ele. Acest lucru este o chestiune de gust, obicei, mod abordare al lucrului, workflow personal, etc.
Poate greșesc dar din ce îmi amintesc, ultimul controller midi dedicat sintetizatoarelor hardware și care avea mai multe sequencere era Cyber 6 de la Quasimidi (1995) cu claviatura mare, arpegiator și sequencer cu 8 piste.
În timp ce scriam articolul acesta, am căutat pe Google informații despre Quaimidi Cyber 6 și știam că parcă văzusem cu mai mulți ani în urmă o poză despre studioul lui Klaus Schulze cu Cyber 6. Știam că acesta a promovat produsele Quasimidi. Am și găsit poza într-un articol publicat în Sound On Sound alături de un interviu cu Klaus Schulze. Desigur l-am citit articolul de la cap la coadă și vă invit să faceți la fel aici: https://www.soundonsound.com/people/klaus-schulze
La sfârșitul articolului am găsit un capitol „Manufacturers Hear This….” unde erau citate unele idei-așteptări ale ale lui Klaus Sculze față de echipamentele muzicale care vor urma în viitor (vorbim de anul 1999). Citez câteva mai jos, și evidențiez părțile care cred că au legătură directă cu ceea ce am scris în prezentul articol:
“We were talking earlier about true multitimbral effects, but my dream is still to have some kind of modular workstation where Korg, Roland, Yamaha and all the different manufacturers agree on a format and then provide synth modules or other devices as plug-in cards that fit inside a common system with a common user interface. Perhaps the manufacturers won’t like this because they want you to buy everything from them, but most musicians want a mixture of different things. It would be like a computer system with a lot of plug-in slots, so rather than using the computer to provide software synthesis, each card would be a hardware synthesizer or sampler. It’s like a Digidesign system for audio recording where the DSP on the cards does all the work rather than expecting the computer to do everything. “Outside you’d have just one keyboard and one control surface where the same knob controls the same parameter for whatever synth is selected in your sequencer track — one knob for reverb, one for envelope attack, one for LFO and so on. This would require the manufacturers to cooperate so the same MIDI controller information addressed the same parameter on each instrument, and of course on some instruments there would be unused knobs as not all synths have the same parameters, but I think something like this is possible. On the other hand, maybe a large touch screen would be a viable control option as this could provide different controls for different types of synthesis without having redundant knobs. If you only want to use a few controls in live performance, you could save the patch so that only the parameters you need to adjust are visible. Not only would such a system be easier to manage, it would also take up less space than a conventional system, there would be less wiring to worry about and it should be a lot cheaper. A tower system with 20 card slots that connects to the computer via SCSI or something shouldn’t cost the world. “It may take some time to configure the control system to be exactly as you’d like it, but you’d only have to do it once. We already do this with sequencers where we may spend two or three days creating an Environment and keying in all the patch names. Such a system would be very fast to use, because as soon as you selected a new sequencer track, the controls would instantly switch so that they worked for the instrument assigned to that track.”
(citat din Sound On Sound: Februarie 1999)
Anul acesta, spre surprinderea multora a apărut a treia generație de controller SL de la Novation. Și DA! Novation a luat-o cu mult înainte Arturia în materie de controller cu sequencer. Am așteptat un Keystep Pro de la Arturia, ceva de genul Beat Step Pro, dar cu claviatură. N-a fost să fie, însă Novation a ieșit cu un controller care le are cam pe toate: Claviatură de mărime normală cu 49 respectiv 61 de clape, sequencer cu 8 piste, arpegiator, butoane și slidere, paduri cu veloctate, USB, MIDI IN OUT THRU și CV/GATE pentru a putea controla direct sisteme modulare care se bucură de o renaștere și multe altele.
Cu câteva săptămâni în urmă mă sună Dávid de la Soundcreation și îmi zice să caut pe net că Novation a ieșit cu ceva foarte mișto și m-a rugat să îi spun ce părere am. Pe Youtube într-adevăr apăruseră postările oficiale de la Novation despre controllerul SL – MK3. M-am uitat și m-am entuziasmat. L-am sunat pe Dávid și atât am putut să-i spun: Wow! Am văzut ceva nou pe piață, adică de vreo 20 ani încoace. Și am început o discuție mai lungă de 20 – 25 de minute. Mi-a zis că dacă am chef să probez SL ul, îmi trimite o unitate de îndată ce vor sosi în magazin.
***
Mă aflu în studio cu un controller NOVATION SL MK 3. Primul lucru care m-a surprins este înfățișarea lui. Este din plastic dar construit solid, cu sursă de alimentare externă și cu buton on/off dedicat. Are multe butoane cauciucate și cu LED uri, slidere, paduri și poturi și 5 (cinci) adică CINCI ecrane LED color, frumos aranjate sub 8 poturi. La prima vedere pare a fi o variantă al Native Instruments Komplete Kontrol S49/61/88, dar mult mai complex. Dar acest lucru este doar o aparență.
În partea din spate se găsesc conectorii MIDI; USB; și jack mic 3,5 mm pentru CV/gate și pedale. În partea de jos se regăsește o bandă groasă de silicon de culoare albastru deschis pentru a nu permite controllerului să alunece, pe orice suport s-ar afla. Ingenios și util.
Cel mai interesant și util lucru este că Novation SL poate controla 8 sintetizatoare (sau alte deviceuri MIDI) diferite în același timp…samplere, efecte etc, cu condiția ca acestea să aibă o implementare MIDI bună.
Controllerul poate fi personalizat pentru a controla direct cele 8 deviceuri. Iar personalizările pot fi salvate. Asta nu e suficient… Cele 5 ecrane color LCD aflate sub 8 potențiometre arată denumirea synthului cu care lucrezi per moment și funcțiile pe care le modifici cu indicarea valorii de la 0 la 127.
Setările principale se pot face de pe controller (ieșiri MIDI, canale MIDI, conexiuni USB, MIDI sau CV/Gate), dar cele amănunțite de Control change, numai prin aplicația on line https://components.novationmusic.com/ prin Google Chrome sau Opera. Cu ajutorul ecranelor știi exact ce lucrezi și ce anume modifici și arată și poziția setarii, valoarea MIDI de a 0 la 127. Orice modifici, apare în unul din cele 5 ecrane. Singura limitare este cea dată de synthul controlat și anume cât de bine (complex) este implementat MIDI în el.
În ultimii 10 ani am putut asista la o renaștere a sistemelor de sintetizatoare modulare. Cu siguranță există mulți între cititori care sunt producători de muzică electronică sau pasionați ale sintetizatoarelor și care s-au gândit măcar odată la construirea unui asemenea sistem modular, dacă nu chiar sunt deja utilizatori al unui sistem modular. Novation s-a gândit și la aceștia. Se știe că aceste sisteme nu sunt totdeauna prietene cu protocolul MIDI, oscilatoarele acestora precum și modulele de modulare pot fi controlate în majoritatea cazurilor ori prin alte module ori prin controllere externe dedicate sau cele care au ieșiri CV/Gate. Cu o claviatură MIDI practic nu faci nimic într-o asemenea situație. Există convertoare MIDI > CV/Gate, dar ar fi de preferat dacă modulare să fie controlate direct atât prin claviatură externă dedicată cât și prin sequencer complex. Pe piață există Arturia Key step care are și claviatură, sequencer și ieșiri CV/Gate/Mod. Problema este că acesta are claviatură cu clape mici și un sequencer rudimentar. Beat Step Pro are o multitudine de ieșiri CV/Gate, precum și un sequencer cu două piste, la care se adaugă un sequencer de tobe. Novation SL mk3 este ideal și pentru a controla module de tip eurorack, atât prin claviatură cât și prin sequencer sau arpegiator. Are chiar două ieșiri. CV/Gate.
Cum se setează Novation SL Mk3? Crearea de Templateuri și Scene
Intri pe siteul https://components.novationmusic.com/ (există și aplicația off line) și deschizi fereastra aferentă pentru SL Mk3. Conectezi prin USB controllerul la Mac sau PC și cam atât. De aici poți upgrada firmwareul și apoi să faci setările complexe, arondând fiecărui pot, pad, rotita, slider, sau pedală câte un CC conform Midi Implementation Chart al deviceului midi pe care dorești să îl controlezi. Poți folosi claviatura calculatorului să denumești sau să inscripționezi funcția arondată butonului, sliderului etc, astfel îți va apărea pe ecranele de pe controller ceea ce ai setat. Trebuie să transmiți doar informația din calculator în controller.
Există posibilitatea să faci diferite SCENE și să le salvezi, care pot conține setări diferite, templateuri, patternuri de sequencer create de tine etc…, fără să fii nevoit să decuplezi sau să cuplezi deviceuri midi noi la sistem. Deviceurie MIDI pot fi conectate ori folosind un MIDI THRU BOX sau un MIDI Chain de genul NOVATION SL mk3 MIDI OUT 1 sau 2 >> Device 1 MIDI IN >MIDI THRU >> Device 2 MIDI IN > MIDI THRU >> Device 3 MIDI IN > MIDI THRU etc…. În acest caz trebuie avut grijă de lungimea cablurilor MIDI astfel încât lungimea totală a chainului să nu depășească 15 – 17 metri, că va apare o latență care face inutilizabil sistemul.
Probleme am avut când am încercat de prima dată să configurez canalele MIDI. Pur și simplu nu reușeam să setez canalele aferente fiecărui synth. Nu apărea pe ecran nr canalului MIDI. După o vreme și după ce am vizionat mai multe filmări și prezentări al controllerului mi-am dat seama că pe ecranele controllerului meu nu apar aceleași meniuri ca în cazul celor din clipuri. L-am conectat la calcuator, am intrat în aplicația mai sus arătată și am făcut upgrade la primul (sic!) firmware oficial. Se pare că unitatea pe care am primit-o spre testare a venit din fabrică – fiind din prima serie – cu un firmware beta. După upgrade, controllerul a început să se comporte ca cele din videoclipuri.
În sfârșit am putut seta canalele MIDI aferente fiecărui synth controlat și apoi canalele MIDI ale synthurilor pe care le doream să le controlez cu Novationul.
Am conectat deci module ROLAND din seria Boutique dar și un Waldorf Blofeld, am setat canalele MIDI și imediat am putut să cânt. În pasul următor, consultând MIDI IMPLEMENTATION CHART pentru fiecare sintetizator m-am decis ce funcții doresc să controlez direct din controller, și cum să le aranjez (arondez) suprafeței de control astfel încât să respect o anumită logică și consecvență.
M-am hotărât astfel că voi controla Cut offul, rezonanța, LFOul, ADSRul, volumul …. la fiecare synth, dacă este posibil (dacă sunt implememtate mesaje MIDI Control change aferente). Am conectat SL ul la calculator și am început să introduc nr. CC și să le denumesc, consultând permanent tabelul implementării MIDI din fiecare synth.
Practic am creat templateuri pentru Novation, pe care le-am salvat pe calculator, apoi le-am încărcat în Novation. Si asta a fost. De acum pot controla aproape toate funcțiile sintetiztoarelor Roland Boutique și Waldorf Blofeld din Novation SL Mk3, fără să le ating.
Fiecare din cele 8 canale (Parts) ale controllerului a primit câte un template aferent pentru Roland JU-06, JP-08, VP-03, SE-02 etc…., Blofeld etc…. Desigur SL MK3 vine cu cateva templateuri din fabrică pentru cele mai populare sintetizatoare în prezent. Astfel găsiți templateuri pentru Blofeld, Nord Lead 4, Roland TR-8S, Moog Sub 37, Novation Peak etc, dar acestea lipsesc pentru Roland boutique-uri – de exemplu.
De acum dacă apăs butonul deasupra căruia apare pe ecran LCD color JU-06, pot cânta la JU-06. Dacă apăs butonul cu inscripția aferenta JP-08, atunci claviatura va controla JP-08 ul.
Este bine de știut ca pentru o bună organizare și pentru a crea un feed back vizual, fiecărui synth (device MIDI) i se poate stabili una din cele 8 culori disponibile. La mine JU-06 apare în albastru, JP-08 în portocaliu etc… Imediat cum apăs butonul de selecție al parții – al synthului – iluminarea LED a claviaturii se schimbă în culoarea corespunzătoare synthului controlat.
Se pot aranja diferite zone, un fel de split/layere foarte complexe. Fiecare zonă controlând câte un synth, care pot fi folosite astfel simultan. Pentru cine dorește să folosească Novationul în modul Zone, recomand achiziționarea variantei cu 61 de clape. Și în acest mod, deasupra fiecărei zone apare culoare aferentă synthului controlat pe LEDurile aflate deasupra claviaturii. Pe mine personal mă deranjează iluminatul puternic. Aș fi preferat ca aceste culori de deasupra claviaturii să fie mai discrete.
Pentru utilizataorii PRO, o variantă de Novation SL Mk3 cu 88 de clape ar fi ideală – dar care în prezent nu există. Funcția de Automap era prezentă în prima și a doua versiune de controller SL. Novation a decis ca la SL mk3 să nu implementeze această funcție.
Novation SL mk3 are și o funcție de SCALE în care poți indica gama în care vrei să cânți, și claviatura va permite să cânți doar în notele gamei respective. Acest lucru este util pentru cei care nu sunt familiarizați cu cântatul la claviatură sau cu gamele muzicale.
Novation SL mk3 a fost conceput și pentru a controla instrumente software, așa zise VST uri sau sisteme de înregistrare DAW, însă cel mai evident lucru este că acesta a fost creat în colaborare cu cei de la Ableton, astfel încât utilizatorii acestui DAW vor fi super încântați să descopere tainele acestui nou controller multifuncțional.
Sequencerul
După succesul obținut cu Circuit, Novation, bazându-se pe engineul din acesta, a creat un sequencer hardware polifonic cu 8 canale. Partea centrală a controllerului este sequencerul. După cum spuneam, acest sequecer functioneaza pe 8 canale separate, mai precis sunt 8 sequencere diferite. Totul poate fi creat de la 0, totul poate fi editat, salvat si rechemat.
Sequencerul este ușor de folosit și datorită padurilor este foarte intuitiv. Pașii pot fi introduși în două moduri. Una apăsâd butonul REC și cântând secvența sau metoda 2 apasând un pad și introducând notele prin claviatură. Trebuie știut că sequencerul este polifonic pe toate canalele, deci poate cânta acorduri formate din 3, 4, 6, 8 note, limitat doar de polifonia sintetizatorului controlat.
Sequencerul are 16 pași poate fi folosit atât pentru a controla note adică să cânte fraze muzicale formate din cel mult 16 pași ori să înregistreze mișcările butoanelor/sliderelor de control sau toate astea combinate. O secventă poate fi deci animată prin modificarea valorii filtrului sau a oricărui alt parametru al patchului.
De asemenea se poate seta lungimea secvenței micșorând numărul de pași, se poate ajusta velocitatea fiecărui pas sau lungimea notei. Se poate alege semnătura secventei, dacă acesta să cânte note de ¼, 1/8, sau 1/16, de asemenea poți seta direcția secventei, adică în ce direcție să se miște cursorul… din stânga la dreapta, de la dreapta la stânga, mod ping pong sau random.
Din păcate sequencerul are si neajunsuri, și aici fac o paranteza: (În accepțiunea mea, una dintre diferențele esențiale între un sequencer și un arpegiator este ca la sequencer introduci notele pe care vrei și poți transpune întreaga secvență după bunul plac. Asta nu știe să facă Novation SL mk3, adică secvența nu poate fi transpusă……. așa de ușor, doar prin niște trucuri… Nu e de mirare că cei de la Novation au omis posibilitatea de a transpune notele secvențelor, căci pare a fi un trend acum de a nu putea transpune secvenșele. Și Roland la seria Boutique dar și la JDXi, cu toate că a inclus sequencere în sintetizatoare, inițal melodiile nu au putut fi transpuse. Atât la SH-01A, cât și la JDXi, transpunerea secvenței a devenit posibilă mult după lansarea lor, printr-un nou firmware, conform căruia apăsând și ținând apăsată tasta shift la JDXi sau Key transpose la SH-01A și nota corespunzătoare pe claviatură s-au putut transpune secvențele.)
Deci așteptăm cu drag de la Novation un nou firmware care permite transpunerea live a secventei.
Am scris mult până acum dar nu am epuizat încă subiectul de sequencer….
În timp ce este în funcțiune, apăsând un pad, deasupra claviaturii se apride un LED roșu corespunzător notei aferente pasului. Dacă se apasă o altă notă, se aprinde în roșu și ledul noii note, deci vor se vor auzi două note în secvență la acel pas. Apăsând nota deasupra căreia arde LEDUL roșu, se scoate nota din secvență, pasul fiind prezent în secvență dar va fi inactiv și va ”cânta” o pauză. Din păcate nici funcțiile de skip sau rest nu sunt implementate ceea ce îmi dă speranța că va urma un nou firmware care va adăuga și aceste funcții specifice unui sequencer.
Cum se pot transpune totuși secvențele?
Pentru mine cea mai facilă metodă s-a dovedit a fi aceasta: Fiecare SCENĂ (scene) oferă deci posibilitate de a cânta 8 secvențe pe fiecare PART, dar în același timp, fiecare PART poate avea câte 8 patternuri care se pot schimba prin apăsarea padurilor. Acum, dacă știu că în piesă trebuie să transpun secvența, nu trebuie decât să creez o nouă secvență în gama în care vreau să transpun și să o salvez ca un nou pattern. Patternul se schimbă doar după ce cursorul sequencerului a parcurs și al 16-lea/ultimul pas. Asta este OK până acum, dar nu îmi permite să improvizez și să schimb patternul live într-o gamă care nu a fost setată și salvată în mod prealabil.
Mai există o metodă de transpunere dar asta presupune scufundarea în meniuri ceea ce nu cred că este cea mai la îndemână metodă, mai ales în situații live.
Partea cu câte 8 patternuri pe fiecare canal MIDI (PART) imi place foarte mult. Patternurile pot fi combinate astfel încât pe prima pistă trec la un alt pattern dar la restul pistelor rămân la patternul inițial.
De asemenea dacă apăs mai multe paduri de selectare de patternuri, atunci sequencerul va cânta la rând toate patternurile selectate, unul după altul, și o va lua de la inceput. Astfel pot crea secvențe mai lungi decât 16 pași.
Arpegiatorul de exemplu are funcția de rest, adică pașii doriți pot fi opriți. Partea proastă este că există un singur arpegiator pentru toate cele 8 piste, deci doar unul poate beneficia de arpegii, desigur alegerea părții (a sintetizatorului) care urmează a fi controlată cu arpegiator este a utilizatorului, prin meniul corespunzător.
Am gasit însă o chestiune foarte interesantă, și anume. Dacă am o secvență pornită pe un canal, pot porni și arpegiatorul pe același canal, astfel arpegiatorul va cânta notele date de sequencer… și vă reamintesc că sequencerul este polifonic…
Nu mai vreau să enumerez funcțiile controllerului că le găsiți pe Internet, însă țin să vă arăt că pe mine personal m-au deranjat LEDurile cu lumina foarte puternică. Mai mult, butoanele de transport: Play, Stop, Rec se aprind toate când se activează sequencerul. Deci butonul REC luminează în roșu și atunci când nu este apăsat, deci cu funcția de înregistrare inactivă. Când se apasă însă butonul REC, acesta luminează tot roșu dar mai intens.
Faptul că LEDUL roșu al butonului REC luminează (chiar și dacă mai slab), mi-a creat confuzie. Nu îmi dădeam seama la un moment dat dacă REC era sau nu apăsat.
Cu câteva zile în urmă i-am contactat prin email pe cei de la Novation, expunându-le observațiile mele și în ziua următoare mi-au răspuns că acestea au fost transmise echipei de dezvoltare, pentru a putea fi luate în considerare în măsura în care pot fi implementate printr-un nou firmware. Mi-ar place dacă sequencerele din Novation SL ar fi similare cu sequencerul din Moog Sub 37, cu funcții de transpose, tie, rest, ratchet etc, care și el a ajuns la forma actuală la luni bune după lansare, printr-un upgrade al firmwareului.
Să revenim acum la ideile sau așteptările formulate de Klaus Schulze în Sound On Sound în anul 1999, comparându-le cu ce oferă Novation SL mk3:
[pullquote align=center]
„… my dream is still to have some kind of modular workstation where Korg, Roland, Yamaha and all the different manufacturers agree on a format and then provide synth modules or other devices as plug-in cards that fit inside a common system with a common user interface…”
[/pullquote]
Cu toate că nu există un acord între producătorii de echipamente muzicale în sensul descris de Klaus Schulze, cel puțin noi nu știm de existența acestuia, totuși există un protocol de comunicare MIDI de mia multe decenii pe care Novation îl folosește la maxim. Nu ne trebuie carduri Plug in care să se potrivească în același controller, cum se sugerase, ci diferite echipamente MIDI (sintetizatoare, efecte etc…) pot fi conectate prin cabluri MIDI sau USB cu același controller. Novation SL mk3 a fost creat pentru așa ceva.
[pullquote align=center]
„Outside you’d have just one keyboard and one control surface where the same knob controls the same parameter for whatever synth is selected in your sequencer track — one knob for reverb, one for envelope attack, one for LFO and so on. This would require the manufacturers to cooperate so the same MIDI controller information addressed the same parameter on each instrument, and of course on some instruments there would be unused knobs as not all synths have the same parameters, but I think something like this is possible.”
[/pullquote]
Când mi-am facut templateurile, m-am gandit că ar fi util să setez funcția de cut off, resonance, ADSR etc. la aceleași butoane pe Novation SL mk3, pentru fiecare sintetizator controlat, pentru a-mi ușura lucrul. Asta a însemnat să consult MIDI Implementation chart pentru fiecare sintetizator în parte deoarece nu toți producătorii de sintetizatoare folosesc același mesaj de Control Change pentru aceleași funcții. Dar nici o problemă. Editorul on line permite setarea oricărui număr de control change la oricare dintre poturi, slidere, paduri sau butoane. De asemenea este posibil să inscripționez denumirea funcției contolate pentru fiecare slider, pot sau buton de control. Si iata, premoniția domnului Klaus Schulze s-a realizat, doar ca nu a fost nevoie de colaborarea producătorilor de instrumente muzicale, ci Novation a creat o platformă care poate fi personalizată după bunul plac al utilizatorului, și obținând același rezultat arătat de în citatul de mai sus. În templateurile mele, Cut off ul și rezonanta se gasesc totdeauna la aceleasi poturi, indiferent de sintetizatorul controlat fie acesta Blofeld sau JU-06 ;i indiferent de nr mesajului Control Change. De asemenea ADSR ul se gasește totdeauna la primele 4 slidere indiferent de synthul controlat. A fost nevoie și de a controla volumul diferitelor sintetizatoare prin Novation SL mk3… La mine ultimul slider, cel din dreapta, este responsabil de volum pentru toate sintetizatoarele, unul câte unul.
[pullquote align=center]
“It may take some time to configure the control system to be exactly as you’d like it, but you’d only have to do it once. We already do this with sequencers where we may spend two or three days creating an Environment and keying in all the patch names. Such a system would be very fast to use, because as soon as you selected a new sequencer track, the controls would instantly switch so that they worked for the instrument assigned to that track”
[/pullquote]
După ce mi-am facut templaturie, și le-am salvat într-o scenă, trebuie doar să cânt, fără să fac alte setări. Există suficiente sloturi pentru a salva scenele. Se pot salva inclusiv patternurile de sequencer.
În concluzie:
M-am hotărât să nu mai restitui la Soundcreation unitatea primită pentru test. Îl voi păstra și îi voi ruga să-mi emită factura și să-mi indice contul în care pot vira contravaloarea acestuia. Pentru că se merită, și pentru că mi-am făcut deja setările în el. Acesta mă va ajuta atât în studio cât și live, putând controla majoritatea intrumentelor mele, acestea fiind și sincronizate pentru că Novation SL mk3 trimite și mesaje de clock către sintetizatoarele controlate.