EQ – HighPass si LowPass

EQ-ul (egalizatorul) este una din principalele unelte pe care le avem la indemana cand vine vorba de modelarea unui sunet si cu siguranta pentru a ajunge de la punctual A (inspiratia initiala/ideea piesei) in punctul B (piesa mixata , masterizata) avem nevoie de cunostinte si tehnici care sa ne ajute sa imbunatatim calitatea finala a sunetului.

Ce putem face cu un EQ ?

Sa ridicam (boost) sau sa taiem (cut)  energia ( “volumul “)  unor frecvente.  Plaja acestor frecvente incepe de la joase (lows),  medii  (mids) pana la inalte (highs) .

Astazi o sa ne ocupam de joase si inalte si de felul in care printr-o tehnica simpla putem imbunatati calitatea piesei, facand in asa fel incat mixul nostru sa fie unul solid .

Majoritatea EQ-urilor au doua filtre: High Pass (trece sus) si Low Pass (trece jos). Ce fac aceste filtre?

  • filtrul High Pass – reduce energia(“volumul”) frecventelor joase, permitand frecventelor inalte sa treaca neafectate
  • filtrul Low Pass – reduce energia frecventelor inalte, permitand frecventelor joase sa treaca neafectate.

 

EXEMPLU :

Avem un pattern (ritm) de tobe care suna in felul urmator:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

O sa imbunatatim soundul lor doar prin folosirea filtrelor High Pass si Low Pass din “Pro EQ” (din cadrul Presonus Studio One, insa tehnica se poate aplica in aceeasi maniera in toate DAW-urile sau cu orice egalizatoar care are aceste filtre )

 

In acest track avem prezente doua sunete de kick (toba mare) “ K1 si K2 ”

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Vom folosi filtrele de High Pass si Low Pass pentru a obtine un KICK mai definit cu un sunet mai puternic (tehnica suprapunerii a 2 sau mai multe sunete diferite pentru a obtine unul singur se numeste layering – dar despre asta vom discuta intr-un articol viitor )

Vom egaliza in asa fel incat sa avem in felul urmator:
K2 –baza frencventelor joase , K1 – atacul (frecventele inalte)

Filtrele se utilizeaza pentru a “scapa” de intercalarea frecventelor si de “ sunetul murdar “ rezultat din aceasta.

Pe K2 – Punem Low Pass (trece jos) sa taiem inaltele fara sa avem basii, de care avem nevoie, iar
pe K1 – Punem High Pass (trece sus) pentru a taia din joase, lasand doar inaltele.

Astfel frecventele inalte de pe K2 nu se vor intercala cu inaltele de pe K1 si frecventele joase de pe K1 nu se vor intercala cu joasele de pe K2, rezultand per total un sunet mai curat si mai bine definit .

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Filtrele sunt importante cand dorim sa facem ordine la mixaj. De exemplu, multa lume crede ca un Hi-Hat are energie doar pe frecventele medii si inalte, fara a avea energie pe basi. NU !
Chiar daca acesta poate sa nu fie un lucru audibil sau pentru unii suna ciudat ca un Hi-Hat sau Cinel sa aiba “basi”, energia in zona aceea poate sa existe, iar daca nu este taiata prin folosirea filtrului de HighPass, ar putea murdari mixul, facand basul mai putin clar.

Aceeasi tehnica se aplica si aici – pentru a “curata “ track-ul acesta, aplicand din nou un filtru de High Pass (trece sus). Tot asa puteti face pentru fiecare track, care considerati ca are nevoie de curatare pe joase.

Nu se poate spune despre acest procedeu ca va face un mix sa sune incredibil dar e totusi o tehnica care cu siguranta poate face diferenta intre ceea ce ‘suna acceptabil’ si ceea ce ‘suna prost’, piesele vor fiind mai curate, in special in zona de joase .

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

 

2ProBeats.

4 comentarii la „EQ – HighPass si LowPass

  • 22 martie 2011 la 12:47 pm
    Permalink

    Filtrarea este o tehnică de bază în mixaj (mai ales în ce privește registrul grav unde practic are un efect sui generis de „curățare”, de eliminare a ceea ce nu e esențial în sunetul instrumentului respectiv) însă trebuie menționat și subliniat că nu toate filtrele sună bine, mai ales pe măsură ce devin mai abrupte (de la 24dB pe octavă în „sus”).

    Acesta este motivul pentru care filtrele abrupte sună „metalic” și nenatural, mai ales că, evident, în natură nu prea există așa ceva.

    De aceea este mult mai indicat să folosim filtre mai muzicale de 6db/octavă și 12db/octavă, care dau impresia că nu s-au operat modificări drastice asupra sursei. Recomandarea asta este mai ales valabilă în cazul în care folosim eq-uri „ieftine”, de genul celor cu care vine DAW-u, însă poate fi luată în considerare „by default”, mai ales dacă nu avem o monitorizare foarte bună și o ureche foarte antrenată ca să sesizăm exact ce modificări aduce un filtru.

    Un eq care are un filtru excelent (deși e fix la 18db/octavă, gen SSL/Neve) este freeware-u Sonimus SonEq. Merită să-l aibă toată lumea, la calitatea care o are fiind, mai ales, gratuit.

  • 22 martie 2011 la 4:32 pm
    Permalink

    Exact.
    Complet de acord cu Omu, nu toate filtrele suna bine sau la fel.

    Eu folosesc foarte mult FabFilter Pro-Q, dar parca filtrele suna prea clinic uneori pentru gustul meu.

    Filtrele sunt esentiale in mixaj, in special High-Pass-ul, dar sa nu uitati de lowpass (mai ales cand vreti sa faceti ceva sa nu mai sune atat de digital…).

    Noroc!

  • 4 aprilie 2011 la 2:01 pm
    Permalink

    cred ca ar fi interesant un articol despre egalizarea kick drum vs bass…

  • 5 aprilie 2011 la 5:15 pm
    Permalink

    Dacă faci genuri electronice cea mai bună egalizare e folosirea compresorului pe bas controlat prin sidechain de tobă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.