Test comparativ de echipamente audio pentru home si project studio-uri
Desi exista o multitudine de teste comparative de echipamente audio pe internet, cum ar fi cele de la 3DaudioInc (microfoane, preamplificatoare), putine din ele sunt canalizate in directia echipamentelor de home si project studio, iar din acestea si mai putine au fost facute cu atentia necesara pentru a putea obtine niste rezultate utile. De aceea, cu ajutorul celor de la JZ Microphones, am facut un test comparativ de microfoane condenser (cu diafragma mica [SDC-uri] si cu diafragma mare [LDC-uri]), preamplificatoare si convertoare AD, destinat in special posesorilor de home si project studio-uri.
Se va observa ca lungimile acestora sunt egale – motivul este urmatorul: se pot importa toate de la acelasi punct intr-un DAW, pentru o cat mai usoara ascultare comparativa, atat ca si canale independente, cat si ca si inchegare al mixajului.
Mai jos aveti o lista a echipamentelor testate.
Microfoane:
– JZ Microphones – Black Hole (pattern cardioid, omnidirectional, figure-8), Black Hole SE, BT201 (capsule cardioide, hipercardioide, omnidirectionale)
– Audio-Technica – AT4040, AT4033, AT4050 (pattern cardioid, omnidirectional, figure-8), AT2020
– Blue – Blue Bird, Baby Bottle
– Oktava MK012 cu capsula cardioida
Preamplificatoare:
– cele integrate in Echo Audio Audiofire de generatie veche, construite pe baza circuitelor integrate SSM2019 (cele noi au AI-uri THAT in loc de SSM)
– cel din Joe Meek ThreeQ, bazate pe THAT1512
– cele din ART Tube MP, bazate in original pe o combinatie de NE5532/12AX7, dar modificat pentru test cu OPA2134 si un ECC82
– cele ale TL Audio EQ-2 (probabil tot operationale plus un circuit pe lampa mai mult sau putin activ pe partea de amplificare)
– preamplificatoarele dintr-un mixer Tascam DM3200 (discrete, daca informatiile gasite pe internet sunt corecte)
Conversie AD (la rata de esantionare de 44kHz, si rezolutie de 24 biti):
– cea standard a Audiofire, dar cu mentiunea clock-ului extern, dat prin S/PDIF de catre Kurzweil Rumour (observat pe parcurs ca aducator de imbunatatiri, cel putin la partea de conversie DA)
– cea din Kurzweil Rumour, conectat prin S/PDIF la Audiofire
Cabluri:
– Cordial CMTOP de 10m cu conectica Neutrik pentru microfoane
– Cordial CIK de 0.5m cu conectica Neutrik pentru interconexiunile de linie
Datorita volumului ridicat al variatiilor posibile, dintre combinatiile microfon/preamplificator/convertor nu le-am ales decat pe cele care aveau cele mai mari sanse sa demonstreze diferentele care pot aparea intre preamplificatoare si convertoare.
Testele s-au desfasurat in sediul Soundcreation din Timisoara, o sala destul de joasa (2.8m inaltime), aproape lipsita de tratament acustic, dar cu avatajul unor dimensiuni mai mari si a unei ambiante cat de cat decente pentru inregistrari, desi destul de “pe medii-joase”. Alt avantaj (pentru acest test) este strada cu un trafic destul de ridicat pe care este pozitionat sediul Soundcreation – se poate observa destul de usor care microfon capteaza zgomotul ambiental mai bine, datorita pattern-ului polar mai larg.
Pentru testare, a fost compusa o scurta “piesa” pentru tobe/percutii/chitara acustica/voce (masculina si feminina), iar pentru fiecare microfon si pentru anumite combinatii microfon/preamplificator/convertor AD s-au inregistrat liniile aferente instrumentelor, cu metronom, pastrand cat mai exacta pozitionarea fiecarui microfon testat. Motivul pentru care am procedat astfel este urmatorul – o mai buna repetabilitate din punct de vedere al tempo-ului, precum si posibilitatea de a verifica un factor in general omis din testele similare: cat de usor se integreaza o combinatie de mic/preamp intr-un mixaj. Ce nu s-a luat in considerare este faptul ca pozitionarea microfoanelor NU a fost modificata pentru a “ii pica bine” fiecaruia in parte, pentru ca s-ar fi stricat ideea de consistenta a testelor.
Din nefericire, si concentrati pe partea audio, am omis un aspect destul de important: pozele din timpul sesiunii de inregistrari. Prin urmare, voi face o descriere cat mai la obiect asupra amplasamentului microfoanelor:
– chitara acustica (Taylor 410CE) a fost inregistrata exact in mijlocul camerei, cu un microfon plasat la aproximativ 1m distanta, la inaltimea chitarii, si indreptat undeva catre imbinarea dintre griful si corpul chitarii
– pozitionarea tobelor (Mapex M-Birch, fete de tobe Evans destul de vechi) a fost exact ca si cea a acusticii, iar a microfoanelor in felul urmator: overhead-uri SDC dupa metoda Recorderman; LDC-ul in fata tobei mari, la 30cm deasupra solului, si la 1m distanta de toba mare
* metoda Recorderman *
– percutiile au fost inregistrate langa workstation, cu microfonul la 30-40cm deasupra djembe-ului (Kambala, cu diametru de 25cm), indreptat in jos, si la o distanta de aproximativ 50-60cm
– vocile au fost inregistrate intr-un colt tratat acustic cu panouri Wave Panels, si in spatele unui Mic Thing
La fiecare instrument s-a incercat o pozitionare care sa imbine atat sunetul ambiental cat si un efect de proximitate oarecare (pe voce si percutii, in principiu), nu neaparat obtinerea unui rezultat cat mai adecvat mixajului, oricum imposibil pentru toate microfoanele in cazul in care erau pozitionate la fel. Nu au fost folosite pop-filtre decat pe inregistrarile de voce – cele integrate pe Blue-uri, si un pop-filtru SM Pro PSP2 pe restul microfoanelor.
Initial au fost calibrate la un nivel cat mai apropiat gain-urile preamplificatoarelor (pentru un nivel mediu de -18dBFS), iar ulterior, inainte de exporturile finale, s-a mai facut o calibrare a nivelelor cat s-a putut de atenta (luand in considerare totusi si faptul ca take-urile fiind diferite, nivelele RMS nu sunt chiar constante din cauza interpretarilor). Nu a fost folosita nici un fel de procesare pe canale – doar un limiter pe master pentru evita posibile depasiri ale nivelului de 0dBFS, limiter care nu a “intrat in actiune” decat POATE (eu doar de unul imi aduc aminte) pe cateva varfuri pe parcursul intregii sesiuni, luand in considerare nivelele de volum conservatoare ale inregistrarilor.
Inainte de a merge mai departe:
Mai jos aveti posibilitatea de a asculta inregistrarile de chitara acustica, impreuna cu niste mici adnotari facute de participantii la teste. Sunt primele impresii, strict personale, inclusiv ale muzicienilor celor care au inregistrat track-urile. Recomand sa le parcurgeti doar dupa ce ati ascultat variantele, si v-ati format o parere proprie – mai degraba strict ca si o directie in care puteti asculta, decat ca si “litera de lege”. Oricum, nu este ultimul cuvant care poate fi spus despre aceste microfoane – este rezultatul unei testari asupra acestei aplicatii, pe care eu o consider destul de edificatoare testelor de acest gen.
Vom incepe cu Black Hole SE (BH-2), fiind cel cu care am testat si alte variante preamplificator/convertor. Prima e varianta “standard” de test, cu preamplificatorul si AD-ul din Audiofire:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Pentru ca aveti urechile odihnite (dupa ce asculti toate fisierele probabil ca nu vor mai fi), urmatoarea este acelasi mic/preamp, dar cu conversia A/D din Kurzweil Rumour, un multi-efect care e destul de renumit prin lumea home studio-urilor datorita convertoarele excelente (pentru pret), precum si pentru efecte:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Parerea generala a fost ca Rumour-ul are o mai mare claritate si definitie pe inalte la conversie, inclusiv in urma catorva teste comparative oarbe – poate distorsiuni suplimentare ale circuisticii analogice suplimentare, poate o calitate mai buna a conversiei. De ascultat e si putinul plus de definitie de pe a doua parte (cea de strumming), o bucata mult prea aglomerata pe medii-joase in mod intentionat, prin plasarea microfonului:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Prin urmare, am ramas la Kurzweil ca si convertor, si am mers mai departe cu schimbul de preamplificatoare – al doilea la test, preamplificatorul din TLA EQ-2. Se observa o mai mare greutate a chitarii, atata din cauza raspunsului in frecventa diferit, cat si din cauza a ceea ce imi suna mie a atenuare a tranzientilor. Dar cu posibilul neajuns a pierderii din imaginea clara si focusata a chitarii:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Preamplificatoarele din mixerul digital Tascam DM3200. Primul impact este ca suna “subtire”, pe partea ciupita – dar cu un avantaj: finalul suna considerabil mai curat decat TLA-ul, de exemplu:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
ART Tube MP-ul, un preamplificator “pe lampi” – desi lampa are in principiu un rol strict decorativ, s-a incercat atat o varianta de folosire a sa la limita superioara a gain-ului de intrare, pentru un usor drive, cat si varianta cat mai curata. Rezultatele le aveti mai sus – pe mine personal ma deranjeaza lipsa detaliului si murdaria pe medii-joase; altii le-au apreciat, pe de alta parte, ca adaugand caldura chitarii.
Luand in considerare ca varianta cea mai neutra am considerat-o cea care utilizeaza preamplificatoarele din Audiofire, mai departe am mers cu testele de microfoane folosind-o doar pe aceasta.
Black Hole cu switch-ul setat pe cardioid – nimic special fata de BH-2; se observa o diferenta in raspuns, fara a fi clar daca in bine sau in rau, si poate de la micile modificari de interpretare si pozitionare:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Switch-ul pe omnidirectional:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Mie mi se pare un sunet mai natural, si cu o mica imbunatatire a claritatii pe frecvente joase, dar, evident, cu un sunet mai indepartat si ambiental. Sa se consemneze si sunetul de masina captat, din “greseala”:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Figure-8 – un sunet mai gol, posibil datorita comb filteringului aparut datorita reflexiilor captate de spatele microfonului pe pattern-ul respectiv.
AT4033 – microfonul care a placut cel mai mult chitaristului care a inregistrat track-urile. O claritate mai mare si sunetul ciupelii corzilor prins mai bine sunt principalele modificari pe care le-am observat, probabil motivul pentru care a fost preferat de catre chitarist; eu personal nu am apreciat imaginea holografica mai mica si mai sterila pe care a oferit-o:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
AT4040 – un sunet apreciat ca fiind neutru, aproape catre steril:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
AT4050 – pe cardioid mi se pare inca un pas in directia sterilitatii, fata de AT4040; pe omnidirectional se observa pattern-ul larg de captare, iar pe figure-8 acelasi efect ca si la Black Hole, poate si mai accentuat:
AT-4050 Cardioid
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
AT-4050 Figure 8
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
AT-4050 Omnidirectional
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Intrand in categoria de jos a microfoanelor Audio-Technica, respectiv AT2020 si AT2050, se observa o si mai mare scadere a concentrarii imaginii instrumentului, precum si impresia ca s-a “murdarit” semnalul – nu mai genereaza senzatia aproape vizuala a instrumentului, ci mai degraba o “pictura” facuta in culori a sa:
AT-2050:
Cardioid
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Figure 8
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Omnidirectional
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
AT-2020:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Bluebird, de la producatorul leton Blue – un microfon care nu mi-a zis mare lucru; undeva pe la acelasi nivel cu AT2050-ul (si pretul e oarecum similar), dar parca am preferat AT2050-ul, ca si imagine:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
La Baby Bottle, lucrurile se schimba – pe ciupeala apare o mai buna claritate a instrumentului captat, spre deosebire de competitorul sau direct, AT4040/AT4033; in schimb, pe final, mi se pare destul de nazal:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Si ajungem la SDC-uri, deseori de preferat condenserelor cu diafragma mare in microfonarea unei chitari acustice.
Surpriza serii, respectiv Oktava MK012, cu capsula cardioida – un microfon care a obtinut rezultate foarte bune, fiind apreciat in mod egal ca si calitate a sunetului atat de catre vocalist cat si de catre chitarist, in special si prin prisma pretului sau redus; am apreciat mult naturaletea si focusul care l-a dat sunetului captat:
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
BT-201, un microfon cu un boost pe inalte destul de pronuntat, care pentru aplicatia aceasta mi se pare total inadecvat (pe percutii si overhead-uri captate la distanta mai mare straluceste, in schimb), indiferent de capsula folosita:
Cardioid
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Hypercardioid
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Omnidirectional
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Daca ati citit toate cele de mai sus, doresc sa rementionez – nu puteti trage o concluzie definitiva doar din aceste teste. Va recomand sa ascultati comparativ, eventual pe parcursul mai multor zile, si restul testelor care folosesc aceste microfoane – un anumit microfon poate fi adecvat unei anumite aplicatii, dar complet inadecvat altei. Practic, fiecare din ele sunt doar alte “culori” de pe paleta, pe care ni le putem dori sau nu.
Ulterior, speram sa repetam un astfel de test si cu o serie de microfoane dinamice, pe surse cum ar fi voce, percutii, toba mica si combo de chitara.
Daca mai aveti intrebari legate de metodele de teste pe care am omis sa le mentionez, nu ezitati sa le puneti – se vor raspunde cat mai rapid.
Mihai Toma.
foarte tare articolul !!! v-am descoperit de curand