Scurt tutorial de microfoane
Pentru ca relativ des suntem întrebați despre tipurile de microfoane, diferențele dintre acestea și caracteristicile acestora, mai jos vă prezentăm un scurt ghid.
Ca bază de pornire, microfonul este un traductor, un dispozitiv care transformă sunetul într-un semnal electric ce se poate distribui, amplifica. Deoarece semnalul electric generat este unul slab, între 5 – 50 mV (milivolți), pentru a fi utilizabil în lanțul audio, se folosesc preamplificatoare de microfon pentru a amplifica semnalul la nivel de semnal de linie între 0.3 – 2 Volți, în mod tipic la aplicațiile profesionale la 1.23 V (+4 dBu).
In funcție de principiul de construcție, microfoanele pot fi de mai multe tipuri:
Microfoane cu condensator, condenser:
În capsula microfonului condenser este o membrană subțire, metalizată amplasată în fața unei alte plăci metalice fără ca acestea să se atingă. Undele sonore determină mișcarea acestei membrane variind distanța dintre electrozi (membrană și placa metalică) și sarcina electrică producând curent electric direct proporțional cu presiunea sonoră aplicată.
Microfoanele condenser au sensibilitate ridicată și sunt capabile de capturi precise pe bandă largă de frecvențe – oferind înregistrări naturale și precise. De aceea microfoanele condenser sunt utilizate mai ales în studiouri de înregistrare și aplicații profesionale unde acuratețea este critică.
– Sunt vulnerabile la vibrații structurale și umiditate.
– Datorită sensibilității ridicate, se recomandă folosirea de pop-filtre, acestea filtrează zgomotele datorate respirației, consoanele sibilante și protejează elementul de microfon de efectul coroziv al salivei.
– Necesită alimentare externă – curent continuu intre +9 și +48V = Phantom Power
Microfone dinamice:
În capsula microfonului dinamic este amplasată o bobină mobilă care se mișcă într-un câmp magnetic (creat de un magnet permanent). Presiunea undei de sunet determină mișcarea bobinei creând curent electric variabil în câmpul magnetic.
Față de microfoanele condenser, la microfoanele dinamice masa bobinei determină un răspuns mai încet și mai puțin precis la captarea detaliilor subtile în special pe frecvențele înalte și joase.
– Datorită principiului tehnologic de construcție, microfoanele dinamice sunt mai robuste decât cele cu condensator, rezistă mai bine la umiditate, șocuri și pot prelua semnale mai ridicate înainte sa între în feedback – datorită acestor factori microfoanele dinamice sunt cel mai des utilizate ca microfoane vocale de scenă și în aplicații live.
– Nu necesită alimentare externă.
Microfoane ribbon:
Microfonul ribbon este un microfon dinamic mai special, în locul bobinei se folosește o fâșie metalică subțire suspendată intr-un câmp magnetic. În mod obișnuit un microfon ribbon captează din față și din spate, oferind o caracteristică polară bidirecțională sau „figure-of-eight”.
Fiind dinamice, microfoanele ribbon au un răspuns în frecvențe foarte specific, producând frecvențe joase și înalte mai reduse, însă caracteristica lor polară le recomandă pentru instrumentele acustice și cabinete de chitare electrice datorită capacității limitate de a capta frecvențe de ambient sau „aer” cu un rezultat autentic, natural.
Istoric, microfoanele ribbon au fost considerate extrem de fragile cu sensibilitate joasă care necesită nivele semnificative de gain, ce ducea la dificultăți în atingerea unor rapoarte respectabile de semnal la zgomot – modelele noi de microfoane ribbon evită aceste probleme prin circuite preamplificate cu +48V, oferind sensibilitate mai mare și evitând problemele de zgomot – Se folosesc cu predilecție în studiourile de înregistrare datorită caracterului mai special, natural, călduros al sunetului captat.
Modele polare, aka diagrame polare, aka caracteristici polare:
Modelul polar, directivitatea este reprezentarea modului în care un microfon preia sunetul în spațiul înconjurător de 360° – este o diagramă circulară ce arată senisibilitatea microfonului pe diferite direcții. Cele mai folosite caracteristici polare sunt cele cardioide (unidirecționale), omni-direcționale, figur-of-eight (bidirecționale):
Caracteristică cardioidă/unidirecțională:
Microfoanele cu această caracteristică captează din față, pe diagramă, 0° indică fața microfonului.
Caracteristică bidirecțională/figure-of-eight:
Microfoanele cu această caracteristică captează din față și din spate, sunt folosite rar în sistemele de sonorizare PA. Sunt recomandate pentru aplicații de broadcast, discuții față în față, interviuri.
Caracteristică omnidirecțională:
Microfoanele cu această caracteristică nu au directivitate, captează din toate direcțiile, sunt recomandate în special pentru coruri sau pentru a capta toată scena.
Prin combinarea caracteristicilor cardioide și bidirecționale se pot crea și alte caracteristici ca: subcardioide, hipercardioide, supercardioide.
Efectul de proximitate, filtre low-cut, comutatoare de atenuare
Denumirea de efect de proximitate descrie fenomenul pe care îl experimentezi când un microfon cardioid este mutat mai aproape de sursa de sunet și rezultă un răspuns ridicat de frecvențe joase. Uneori se folosește pentru a înregistra un vocal pe registru mai adânc decât cel natural, daca nu se dorește, se poate elimina/reduce printr-un filtru low-cut/taie-jos integrat în anumite microfoane sau de la mixerul audio. Filtrele low-cut ajută și la eliminarea zgomotelor pe frecvențele joase datorate traficului sau a vibrațiilor de pe scenă. Comutatorul/padul de atenuare se folosește pentru a reduce sensibilitatea microfonului, în cazurile in care sursa de sunet este la un nivel foarte ridicat și ar putea supraîncărca preamplificatorul. Unele microfoane sunt dotate cu atenuatoare comutabile, pentru cele care nu au, se pot folosi atenuatoare externe sau cele de pe mixerele audio.