Alegerea echipamentelor potrivite pentru home studio

Alegerea echipamentelor

gearPrintre intrebarile cele mai frecvente pe care le primeam pe timpul in care eram direct productiv in cadrul www.soundcreation.ro erau cele legate de alegerea unor echipamente de catre clienti. Mare parte dintre ei nu au avut posibilitatea de a auzi un numar larg de produse, pentru a putea ei insisi sa aleaga care este cel mai adecvat nevoilor lor. Precum e perfect posibil nici sa nu fi avut experienta necesara pentru a le putea deosebi intre ele – eu personal, prima oara cand am auzit un condenser pe o voce (ieftin, chinezesc, numele seamana cu Bergenbier), am ramas in extaz, obisnuit fiind doar cu microfoane vocale nici macar de talia unui SM58. Doar o buna perioada de timp mai tarziu am realizat cu adevarat avantajele si dezavantajele condenserelor si al dinamicelor, cand ar ajuta un tip de microfon si cand celalalt – dupa ce am apucat sa testez o gama destul de larga de microfoane de ambele tipuri si am reusit sa trec peste mare parte din euforia si efectul placebo a faptului ca “am un microfon de studio”!

In cazul intrumentelor, poate fi destul de simplu – mergi la un magazin (daca ai norocul sa ai unul destul de bine stocat prin apropiere) si testezi chitara, sintetizatorul, samd dorit, il compari cu restul produselor, il simti la mana, si iti poti forma o parere directa.

Microfoanele

imagesDar ce se intampla daca vrei sa testezi o serie de microfoane? Intervin problemele: putine magazine ofera aceasta posibilitate, iar aproape nicicare dintre ele nu au tratamentul acustic adecvat si nivelul de zgomot redus necesar pentru astfel de teste. Diferenta dintre un microfon condenser si un dinamic va fi evidenta, dar daca iti doresti sa observi diferentele dintre mai multe condensere, sansele sunt destul de scazute sa le apreciezi punctele slabe si cele forte intr-un magazin un nivel de certitudine suficient de bun. O idee pe care am avut-o acum ceva vreme este testarea unor microfoane intr-un mediu acustic cat de cat decent, si postarea lor pe Internet, pentru a se putea asculta in studioul propriu diferentele dintre ele – Test comparativ de microfoane.

Alta idee care mi-a rasarit acum in cap: nu ai cumva o serie de prieteni interesati de astfel de teste? Nu exista un magazin in localitate care sa aiba pe stoc un numar mai ridicat din microfoanele pe care ai dori sa le auzi? Daca raspunsul este “da”, si avem suficient de multi amatori, cred ca s-ar putea propune cu succes oricarui magazin o zi dedicata (de weekend, de exemplu) unui astfel de test, cu un numar mai ridicat de ascultatori care sa stea si sa analizeze diferentele dintre microfoane, si sa-si ofere parerile.

Reverb-ul

SpringReverb_Screenshot-HiresDesi este unul din cele mai importante arme din arsenalul inginerului de sunet, in general este tratat cu deferenta – am cunoscut destule persoane care aveau sume maricele investite in instrumente, calculator, monitoare, placi audio, samd, dar foloseau la mixaj reverb-urile native din DAW sau procesoare de reverb externe adecvate in cel mai bun caz pentru o sonorizare live.

Din pacate, acestea au un sunet metalic si murdar, avand tendinta sa-ti aglomereze mixajul, fara sa poata crea o senzatie naturala de spatiu – fa o comparatie directa intre reverb-ul nativ din DAW-ul folosit si o serie de plug-in-uri dedicate (sa nu zic de Lexicon-urile oarecum recent aparute; au si varianta demo, pentru posesorii de iLok) sau cu un procesor de outboard de talie medie (Kurzweil Rumour-ul meu inca ma face sa zambesc fericit cand selectez anumite tipuri de reverb, desi il am de vreo 3 ani si am incercat multe reverb-uri intre timp, fie ele VST-uri sau de outboard).

Sistemul de monitorizare

Imonitorsnca un punct dificil de atins, din punctul meu de vedere. Foarte putine magazine ofera posibilitatea de testare comparativa a monitoarelor si/sau al castilor, neavandu-le pe stoc astfel incat nu prea ai unde sa le asculti.

Mai important, mediul acustic tinde sa nu fie chiar adecvat unor astfel de teste, putand sa te induca puternic in eroare – o pereche de monitoare de 5” sa para mai basoase decat un sistem de monitorizare 2.1, datorita pozitionarii defectuoase sau din considerente strict estetice a monitoarelor, si al problemelor de acustica ce apar ca si rezultat.

Mare grija si la ce te raportezi – prima oara cand mi-am cumparat o pereche de monitoare de studio (si o placa audio semiprofesionala), aveam impresia ca totul suna fantastic; era prima oara cand auzeam muzica asa cum ar trebui ea sa se auda. Incetul cu incetul si dupa inca multe sisteme si placi audio pe care le-am ascultat, mi-am dat seama de fapt ca respectivul sistem este unul, in cel mai bun caz, “simpatic”, dar totusi departe de ce se poate obtine in domeniu. Cu mult mai multi bani, e drept.

Ca o mica paranteza, in trecere fiind pe la sediul www.soundcreation.ro, am observat ca se instala un stand pentru expunerea si auditia unui numar destul ridicat de modele de casti – vreo 15-20, din cate tin minte. Asta pe langa cele 10+ modele de monitoare expuse. Bravo lor, si sper ca initiativa lor sa fie urmata de cat mai multe magazine din restul tarii. Astfel, incetul cu incetul vom putea si noi sa ne “clatim” urechile, fara sa trebuiasca sa vizitam un anumit satuc din Germania…

Incheiere

Practic, ce am incercat sa subliniez prin intermediul acestui articol este faptul ca, inainte sa faci achizitii de mii de EUR, este mult mai sigur sa asculti cat mai multe echipamente. Poate vei afla dupa cativa ani ca realmente nu simti diferenta dintre EQ-ul analogic de 4000EUR la care visezi de nu stiu cand si un plug-in care costa a zecea parte din suma respectiva. E perfect posibil si nu neaparat un lucru gresit – cu diferenta de bani dintre cele doua poti sa-ti cumperi inca 2-3 echipamente care sa-ti usureze si faca mai placuta munca in mod vizibil. J

6 comentarii la „Alegerea echipamentelor potrivite pentru home studio

  • 12 august 2010 la 9:22 am
    Permalink

    Acustica si monitoarele sunt cele mai importante intr-un studio, lasand la o parte persoana care se ocupa de mixat/inregistrat/masterizat, desigur.
    De ce spun asta? Deoarece numai asa iti poti da seama de nuantele reverburilor/egalizatoarelor/compresoarelor/etc., iar intr-un final, daca piesa nu a fost „lucrata” bine, nu va mai conta ca reverbul este metalic, va fi problema cea mai mica.
    Intr-adevar, calitatea reverbului este cruciala intr-un mix, insa pe primul loc, cel putin din perspectiva mea, vor fi acustica studio-ului si monitoarele.

    Salut!

  • 18 august 2010 la 12:09 pm
    Permalink

    Eu m-as baga la o sesiune de ascultat si comparat microfoane, doar sa aiba cine sa le doneze. Sunt tot mai placut surprins de reverbul din vsti-uri, cred ca sunt multe pe piata acum ce pot inlocui cu usurinta hardware low sau chiar chiar middle-entry. Bravo pentru acest site, imi pare rau ca abia acum l-am descoperit, astept cu nerabdare noi articole.

  • 19 august 2010 la 11:08 am
    Permalink

    Victor! Te asteptam pe la noi la showroom. avem cateva microfoane pe stoc pe care le poti auzi, si poate reusim sa rezolvam ceva si in privinta sesiunii de comparatie.
    Toate bune

  • 4 septembrie 2010 la 3:13 am
    Permalink

    As vrea să aud un reverb dintr-un instrument virtual care sună bine… Într-adevăr, unele au implementate reverburi bazate pe convolutie, însă personal nu gust convolutia statică. Cele algoritmice sînt slăbute, atentia programatorilor fiind focalizată pe instrumentul propriu zis si mai putin pe efecte.

    Si io găsesc putin ciudată plasarea reverbului pe pozitia prezentă în articol (înaintea monitoarelor chiar).

    Complet de acord cu Alex, extrem de putini oameni realizează că primul lucru de făcut este tratarea acustică. Fără asta nu faci nimic, orice monitoare ai avea. După tratare vin monitoarele, pe pozitia 2.

    3: conversie, 4: microfoane, 5: eq+compresie, 6: delay+reverb, 7: toate celelalte. Intentionat nu am trecut calculatoru la nici o pozitie, ar putea să fie undeva între 4 si 5 (la fel si DAW-ul).

  • 8 septembrie 2010 la 10:02 am
    Permalink

    Se pare ca nu m-am exprimat cum trebuie. Nu incercam sa stabilesc o ordine a importantei investitiilor – si dupa seria de vreo 5 (?) articole strict pe teme de acustica, e clar ca si eu sunt de partea respectiva a baricadei (tratamentul acustic pe primul loc).

    Ce am incercat cu acest articol a fost sa atrag atentia asupra anumitor aspecte pe care le-am vazut ca fiind tratate cu deferenta de care clienti/muzicieni si magazine.

    Numai bine.

  • 12 ianuarie 2013 la 9:12 am
    Permalink

    Sunt placut impresionat de reverbul EMT 250 de pe UAD.Este cel mai bun reverb cu care am lucrat pana acum.
    In legatura cu ordinea importantei sculelor, pentru mine monitorizarea este cea mai importanta.Pana nu ai realmente pe ce monitoriza, nu realizezi intr-adevat importanta acestui aspect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.