Clavia Nord Wave [test]

Sectiunea de efecte din Nord Wave
Sectiunea de efecte

Ar trebui sa incep acest test cu afirmatia ca in adancul sufletului meu sunt un „fan Virus”. Acel instrument al carui sound a creat trenduri in unele stiluri muzicale si al carui preseturi se pot recunoaste in foarte multe hituri: atat mainstream cat si in muzica alternativa (preponderent electronica, bineinteles). Un sunet rece, tehnic, precis, cu arpegii si delayuri ritmice, unisono bogat: putem sa il descriem si in acest fel daca vrem sa facem stereotipii. Desi nu ar fi corect pentru ca are un filtru (defapt doua) acceptabil, sounduri de bas, paduri si stringuri din care se pot crea muzica in aproape toate genurile, iar modalitatile de rutare intre surse de LFO si destinatii sunt vaste astfel variatiunile de sunet sunt practic infinite. Insa poate aici ii este si punctul slab. Ca sa creezi un sound anume te poti complica singur: daca simti ca vrei un sunet complex trebuie sa intri in adancimea ierarhiei de butoane si meniuri, timp in care iti poti pierde inspiratia. Asa ca majoritatea lumii prefera sa foloseasca doar „superficial” Virusul: doar pentru simplul motiv ca astfel se poate pastra inspiratia.

De ce am facut aceasta introducere? Am vrut sa subliniez ce NU este Nord Wave-ul. Suedezii de la Clavia au creat un instrument muzical si nu o unealta nemteasca perfecta. Nord Wave este tot ceea ce ii lipseste Virusului: este usor (desi tot in carcasa metalica dar are cu o octava in minus), este mega-intuitiva si iti confera un sound unic, care insa nu-ti ridica sprancenele spunand ca „suna misto, l-am mai auzit si in piesa X”. Ambele modele sunt sintetizatoare virtual-analogice in adevaratul sens al cuvantului, insa daca vrem sa facem o analogie despre diferenta lor, ramanand tot in domeniul clapelor, am putea spune ca Virusul este un instrument apropiat workstation-urilor, pe cand Wave este ca un stage piano.

Sectiunea principala
Sectiunea principala

La prima vedere iti capteaza atentia ca ai doar un ecran relativ micut si ca toate potmetrele au un singur rol bine definit (butoanele pot avea si doua,  ca mai ai si un buton de shift), si ca marcajul pe suprafata instrumentului delimiteaza ergonomic blocurile de control: oscilatoare, envelopes, filtre, efecte, modulare lfo etc. Aceste module sunt standard la un VA. Punctele inovatoare nici nu le vei gasi din prima daca nu ai citit in prealabil despre ele, dar sunt sigur ca ai citit si stii ca in Nord Wave inginerii au imbinat un VA cu funtionalitatile unui sampler: oscilatoarele pot emite pe langa formele de unda standard (dreptunghiulara, triunghiulara, dinte de fierestrau) si sampleuri, care la randul lor pot trece prin toate stadiile unui VA. Esantioanele, care din fabrica sunt preponderent instrumente acustice pot fi modulate si aplicate cu efecte astfel incat sa iasa ceva ce inca nu ai auzit. Si doar din cateva „clickuri”. Nu pot sa ma abtin sa nu spun deja de acuma ca filtrele si efectele suna foarte bine. Nu este obisnuit ca modulul de efecte la un sintetizator sa sune deosebit. Soundul poate avea o caldura cum nu am mai auzit de la synthurile analogice incoace, si totusi orice ai face soundului, daca il pui in mix, nu-ti va crea dureri de cap. Daca ati lucrat cu softsynthuri care singure suna captant, cand incerci sa-i integrezi in mixaj nicidecum nu iti iese un echilibru: sclipiciurile si artificiile iti scot ochii, insa orchestratia va fi deosebit de greu de finalizat. Nord Waveul nu are astfel de probleme, si acest lucru este valabil si pe scena.

Sectiunea de morphing
Sectiunea de morphing

Un alt feature este destinat atat sounddesignerului cat si instrumentistului din tine: morphingul. Suna foarte stiintific, eu la inceput am crezut ca este ceva mult mai complex, insa este doar o facilitate simpla dar practica: tinand apasat unul dintre butoanele de morphing si rotind mai multe potmetre, le putem asocia acelui control de morphing toti acesti parametri in mod simultan. Adica: poti alege ca ori prin roata de modulatie (modwheel) ori prin velocitate ori prin nota cantata sa poti modifica valoarea a pana la cca 25 de parametrii al sunetului. Si setarile acestea bineinteles se pot salva cu programul tau ca si preset.

Cu butoanele de slot se pot alege layerele: se poate alege unul, celalalt sau ambele layere.
Cu butoanele de slot se pot alege layerele: se poate alege unul, celalalt sau ambele layere.

Slots: acesta la inceput poate cauza cateva momente de neintelegere. Sloturile sunt un fel de layering a’la Clavia. Fiecare program poate avea doua sloturi adica doua layere total distincte. Pentru selectia lor sunt doua butoane pe interfata imediat sub ecran: Slot A si Slot B. Le poti selecta sau deselecta pe ambele. Setarile de pe interfata i se aplica Slotului care a primit „focus”: chiar daca pe claviatura canti pe ambele layere deodata, selectand in acest timp unul dintre sloturi led-ul acelui slot incepe sa clipeasca ceea ce inseamna ca ii poti modifica caracteristicile lui. Numai intru in detalii cum ar fi de exemplu ca un slot de la un program se poate copia intr-un alt program simplu doar printr-o combinatie de butoane: aproape toate operatiile se pot rezolva fara a scotoci in meniuri. Bineinteles pentru acesta trebuie sa citesti putin manualul: in 15 minute l-ai rasfoit, ca in 30 de pagini s-a explicat tot ce este legat de utilizare cu figuri si exemple pe intelesul tuturor. Este comic, dar cealalta jumatate a manualului este ocupata de explicatii a cum trebuie sa folosesti softwareul cu care poti incarca/descarca sampleuri din synth (Nord Sound Manager) pe calculator: cred ca asta spune tot despre inginerie, proiectare si ergonomie la acest instrument.

As pune la o parte superlativele, pentru a-mi exprima nedumerirea legata de o lipsa: Nord Wave nu are arpegiator! Nu vorbesc despre un arpegiator cu patternuri editabile, sau doar ritmice predefinite: nici macar unul simplu cu up/down/random si +/- octave nu are. Nu pot explica acest lucru, se pare ca Clavia nu vrea sa creeze ceva absolut perfect: in generatia anterioara (Nord Lead 3) a lipsit sectiunea de efecte! Acuma avem efecte dar numai avem arpegiator. Daca cauza ar fi una conceptuala, ca de exemplu: „Nord Wave este un instrument solo, si cei care canta pe scena sa invete sa canta arpegiile respective” m-as conforma cu aroganta binevoitoare, dar ar fi contradictoriu pentru ca Nord Lead 3, care deja si in denumirea lui si-a definit singur rolul, avea acest modul la bord. Mai sunt si alte minusuri mai putin semnificative, care reduc posibilitatile de editare dar care la fel s-ar fi putut rezolva cu usurinta. De exemplu: aftertouch-ul poate controla doar sectiunea de tremolo nu poate fi atasata la alti parametri ca si sursa de modulatie. Daca nu ai tremoloul pornit, aftertouchul pur si simplu nu face nimica. Ah scuze: trimite MIDI CC-ul pe iesire…
Si inca ceva:  mie imi placeau foarte mult potmetrele infinite cu coroana de leduri care au existat pe Nord Lead 3 (si pe Nord Modular de altfel), pentru ca dupa incarcarea unui preset ai putut „vedea” rapid caracteristicile lui, si ai putut modifica fiecare setare relativ fata de stadiul salvat. Dupa cum se stie aceste componente sunt destul de scumpe si piata de VA-uri este sensibila la preturi, asa ca se poate explica aceasta lipsa.

Panoul de control
Panoul de control

Nord Wave desi este un instrument conservator (ha-ha un VA conservator… cum se schimba vremurile), se poate conecta la calculator cu usurinta prin portul lui de USB, si chiar daca pe Windows 7, driverul doar din a treia incercare mi s-a instalat, updateul la OS s-a facut rapid si fara probleme. In softul lui amintit mai sus nu am mai intrat, deci nu ma pot exprima in legatura cu el. Daca intrati pe nordkeyboards.com, siteul oficial al sintetizatoarelor Clavia, in sectiunea Super Sounds veti gasi o duzina de librarii create de sounddesigneri renumiti din intreaga lume. Cu programul Nord Sound Manager puteti incarca preseturile acestea pe synth. Interesant este ca ele se bazeaza doar pe sampleurile deja existente si nu necesita incarcare/reorganizare ale bancilor de sample.

Cateva exemple audio inregistrate cu Nord Wave

Pentru inregistrare am folosit Presonus Audiobox USB si Ableton Live 7. Nu s-a aplicat nici un plugin de efecte audio sau procesare dinamica. Singurul efect este arpegiatorul MIDI in cateva dintre secvente.

Patchul Woodwind de pe locatia 3:26 usor alterata cu un morph pus pe modwheel care modifica cutoff-ul de pe filtrul trece jos. Neexistand arpegiator intern, am folosit un plugin MIDI din Live:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

O secventa avand aplicata reverb-ul de tip „Room” din Nord Wave:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Aceeiasi secventa cu reverb de tip „softstage”:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Secventa identica cu reverb de tip „hallsoft”:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Un preset poate avea doua layere (Sloturi) care se pot interschimba in mod real, adica in timp ce canti. Cu doua butoane Slot A si Slot B poti selecta daca vrei sa canti layerul A sau B sau amandoua deodata. Iata cum suna in cazul presetului „Collins Grand” (locatia 2:42 din memorie):

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

O secventa techno cu un ton gras („Dancelead” din locatia 2:16) unde pe modwheel am pus un morphing de sweep pentru filtrul presetului:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

O secventa cantata cu 3 variatii de mono/polifionie selectabila in timp real cu un singur buton de pe interfata: polifonic, monofonic cu legato si monofonic traditional. Monofonic cu legato nu face retrigger pe infasurator (envelope): doar continua generarea din faza de sustain cu tonalitatea cea noua:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Daca ati crezut ca Nord Wave nu poate suna destul de comercial, iata un exemplu de dance/trance clasic:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


Update: au aparut recent pe nordkeyboards.com banci de sunete pentru Trance (Trance Wave Banks).

In conluzie as mai vrea sa spun ca nu am auzit nici un alt sintetizator VA care sa aiba o dinamica asa mare (si atac prompt), avand si o latenta atat de scurta. Da, latenta, ca suntem obisnuiti sa nu vorbim de latenta la synthurile fizice, desi simptomul exista: la un model recent aparut si testat pe paginile acestui blog eu am si simtit-o. Nu vreau sa spun acuma modelul.

Daca ar intreba cineva ca ce as alege dintre un Virus si un NordWave, nu as sti sa raspund foarte hotarat. Cele doua instrumente impreuna formeaza o companie aproape perfecta pentru majoritatea genurilor muzicale care necesita sounduri de sintetizator. Iar daca iti place sa fii si sound designer ambele iti pot da foarte multe posibilitati si pe langa asta poti intra si intr-o comunitate activa unde poti posta creatiile tale pe care altii le pot folosi in mod constructiv in creatia lor muzicala.

Conexiuni
Conexiuni

11 comentarii la „Clavia Nord Wave [test]

  • 26 mai 2010 la 7:36 pm
    Permalink

    Salut!
    I-am intrebat pe mail urmatoarele pe cei de la Clavia:
    „I would like to know if Clavia is planning a new hardware version for the Nord Wave in which to include features than can’t be added just by simple OS updates, like programmable arpegiator, split keyboard, etc (with dedicated hardware controllers). If the answer is yes, I would like to know an estimated release date.”

    Product managerul lor mi-a răspuns:
    „I really can’t discuss or make any comments on future products, suggestions or updates, we just have to wait and see. ”

    Asa ca si eu fac acelasi lucru astept sa vad… si nu cumpar un model cu lipsuri lasate intentionat.

  • 26 mai 2010 la 10:18 pm
    Permalink

    Synthesis, nu cred ca te asteptai sa-ti dezvaluie planurile secrete Clavia. 🙂
    Oricum la Clavia termenul de viata al unui model e destul de indelungat, iar Wave-ul e destul de tanar. Si in trecut s-a intamplat ca modelele noi sa intarzie mult – chiar si fata de data aparitiei oficial anuntata in prealabil.
    Investitia intr-un Clavia este buna si pe termen lung: cam toate modelele lor sunt legendare astfel vor trece intr-un status de vintage in viitorul nu prea indelungat.

  • 29 iunie 2010 la 11:13 am
    Permalink

    Daca as avea de ales intre Clavia Nord Wave si Virus… nu as putea sa ma decid.

    Ca am fost la SoundCreation la shorum, pentru cateva zeci de minute le-am testat pe amandoua:

    – Clavia inseamna munca multa pentru realizarea de sunete; insa sunetele care se obtin cu ea sunt originale si in stil analog. Lipsa unui arpegiator… ma dezamageste. Macar atat sa fi avut. Clavia inseamna profi pe scena si in studio. E ca un card care se obtine greu 😉

    – Virus Ti keyboard – sunete fantastice, sunet clar, curat [poate prea digital pe alocuri] se lucreaza usor cu ea. Arpegii wow! In schimb: tota lumea are Virus, toata lumea vrea Virus; iar spiritul de turma pe mine ma face sa imi displaca respectiva tendinta…

    Cineva mi-a promis ca imi da sa testez cun Virus Ti Snow. Sa vedem cum este acela si mai vorbim dupa! 😉

  • 2 octombrie 2010 la 11:19 pm
    Permalink

    De asemenea, am fost ieri la showroom si am testat Access Virus TI si Clavia NordWave si exact asta l-am intrebat eu pe Alex, daca NordWave-ul nu are arpegiator, pentru ca nu vazusem vreun buton pentro ON (cum e la Virus TI, in colt).

    Oricum, sunetul de pe NordWave e foarte placut, si desi trebuie putin tweaking ca sa faci ceva exact cum planuiesti, e timp investit cu cap, si bani de asemenea 🙂

  • 3 octombrie 2010 la 2:59 pm
    Permalink

    Nu am auzit NordWave, însă Nord Lead nu-mi sună de nici o culoare analog. Ăsta nu-i un comentariu asupra calitătii sculei, să nu fiu înteles gresit. De altfel chiar am avut un G2, foarte interesant instrument, dar nu as spune că sună analog (evident, nici despre Virus n-as zice asta).

  • 3 octombrie 2010 la 3:07 pm
    Permalink

    mda… G2 mie mi se pare un synth chiar mai modern decat generatiile de la Clavia, care l-au urmat.

    Wave-ul suna mult mai murdar decat NordLead.

  • 4 octombrie 2010 la 8:53 pm
    Permalink

    Pai sincer sa fiu, nu cred ca exista sintetizator virtual-analog care sa se apropie asa de mult de sunetul analog incat sa sune ca si un sistem modular (synthesizers.com modular, doepfer modular, etc) .. dar se poate simtii o diferenta considerabila intre fiecare firma, chiar si intre fiecare produs dintr-o anumita gama

  • 5 octombrie 2010 la 5:42 am
    Permalink

    Sistemele modulare de la Sonic Core sună impresionant. Maxima calitate posibilă în domeniul digital, după părerea mea. Păcat că sînt win only.

  • 23 noiembrie 2011 la 1:41 am
    Permalink

    Baieti….parerea mea ….care eu detin si un virus si un nord wave …e ca…lasati arpegiatoare si figuri de stil…mai puneti mana si invatati intai cu ce se maninca muzica si pe urma vorbiti despre scule ca nu stiti ce vorbiti…un singur aspect relevant intradevar in discutiile de mai sus este ca nord wave ul este mai mult pentru muzicieni care stiu sa o friga …pe cand virusul e pentru baieti care stiu sa cante cu doua degete si cu restul sa invarta de butoane si arpegiatoare.sper sa nu se ofenseze nimeni la ce am scris mai sus si sa imi dea reply ca asta este adevarul .

  • 23 noiembrie 2011 la 2:10 am
    Permalink

    alexandru: „speri” sa nu ti se deie reply? 🙂 De ce ti-e frica?

    Ok. Eu inteleg ce zici. De multe ori am simtit la fel. DAR. Comparatia pe care o faci tu se refera mai mult la stiluri muzicale diferite decat la sintetizatoare diferite.

    E un sentiment frustrant pentru cineva cine a invatat 12 ani de pian sa ii vada „vedete” pe baietii care au invatat 2 progresii de acorduri si au ajuns in top. Dar vina nu e acelor baieti. Asa e industria muzicala, asa sunt trendurile de ascultare.

    Pe de alta parte nu mi se pare corect sa-i umilesti pe cei care nu au invatat muzica dar vor sa butoneze si sa „iasa un ton fain”. Lumea se schimba… get used to it.

  • 15 iunie 2012 la 5:04 pm
    Permalink

    @Alexandru
    Nu e vorba ca arpegiatorul le lipseste celor care vor sa „cante” un arpegiu care se putea canta si cu mana. Daca vrei un arpegiu cu tempo foarte mare nu poti fizic (nu iti permite mecanica nici unei clape) sa-l canti manual. Plus ca sunt cazuri in care arpegiatorul poate avea un rol decisiv in creionarea unei atmosfere atunci cand faci muzica electronica (nu de discoteca, ci ma refer la ME in stil Jarre, Vangelis, Tangerine Dream) si canti live de unul singur la mai multe instrumente si vrei sa-l pui sa ruleze ca acompaniament pt a crea o anumta stare (repet, nu ma refer la clasicele arpegii obosite din dance).

    Discutia se reduce, vb lui Jutas, la viziuni diferite imprimate de stiluri de muzica diferite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.