Review E-MU SHORTboard – LONGboard

E-MU-logo-8AE20D1E91-seeklogo.comCea mai noua claviatura de la E-MU, combina, in cele 2 variante ale sale E-MU SHORTboard [49 clape] si E-MU LONGboard [61 clape], o clapa [controler] MIDI cu un sampler cu sunete deosebite pentru aria pretului sau.

E-MU SHORTboard, cel despre care vom vorbi astazi nu se diferentiaza cu nimic mai mult in afara de numarul de clape fata de versiunea E-MU LONGboard, in cea ce priveste structura engine-ului, a sunetelor sau a efectelor incorporate.
Engineul sau se bazeaza pe cel al E-MU 8030 si are o polifonie de 128 de voci iar procesorul de efecte este pe 32 biti si echipat cu 64MB de sampleuri plus banca General MIDI obisnuita cu 128 de sunete plus sunete de tobe.

La prima vedere, mi-a fost greu sa ma acomodez cu aspectul sau – alb – obisnut cu culorile inchise de obicei ale sintetizatoarelor. Cum abia sosise prin curierat dintr-un frig crunt trebuia sa il las cateva ore de acomodare la temperatura camerei.
Astfel, ca, pe fuga, am testat doar dinamica clapelor, si starea knoburilor. Care mi s-au parut rigide si greu de manevrat. Asta la ora 9.30 dimineata. Dupa care am plecat la birou…

shortboard 2

Astfel ca in primele 3 zile de acomodare cu el, mi s-a parut ca nu are nici un sens lansarea acestui sintetizator /sampler /controler MIDI.

Ca si controler MIDI, dispune de mult prea putine knoburi si fadere, cu care E-MU ne obisnuise. Si… cam atat ar fi de spus pe partea de controler MIDI. In ceea ce priveste setarile pentru asignarile controalelor, nu este nimic neobisnuit si se face cu usurinta.

Sa vorbim acum despre sintetizatorul /samplerul E-MU SHORTboard, lucrurile… se schimba: propriile pareri despre el pot deveni contradictorii si… sa ramai in coada de randunica!
De ce? Daca primele auditii ale sale mi s-au parut absurde, dupa 4 zile de butonat si claparit la el… am inceput sa sesizez nuantele deosebite ale sampleurilor sale: SUNA PRECUM UN ANALOG: cald, cu un timbru vechi, analog, placut urechilor.
Sampleurile sale, sunete preluate de la MOOG, SOLINA, OBERHEIM, PROPHET, MATRIX [nume cu o rezonanta puternica in industria sintetizatoarelor] suna foarte aproape de originalele lor, iar prin mica sinteza care se poate face, se pot obtine timbre diferite si foarte aproape de ceea ce se facea acum 20-30 de ani. Ceea ce, pentru un pasionat de analog, poate fi o „captura” foarte draguta.

shortboard

Clapele au o dinamica demna de marca pe care Klaus Schulze o foloseste de mai bine de 30 de ani: E-MU este un nume care a produs cateva sintetizatoare hardware deosebite. Daca initial, clapele si knoburile mi s-au parut rigide si greu de manevrat, ulterior am [re]descoperit senzatia asemanatoare cu cea a clapelor unui pian: odata lovite, se intorc la loc, in pozitia lor, cu latenta dar fermitatea clapelor unui pian: as putea spune ca sunt… aproape semi-grele!
Knoburile nu lasa loc erorilor [cum sunt cele de la Korg MicroX – care le scapi intre degete] si se invart ferm spre pozitia dorita.

Panoul frontal, permite accesul rapid al sampleurilor prin selectarea categoriilor si apoi a programelor.
Un plus al acestui sintetizator /sampler: claviatura se poate imparti in doua, cu sunete diferite, sau aceste doua sunete se pot suprapune si seta separat. Ceea ce nu cred ca veti gasi in aria aceasta de pret ;).

Efectele sale nu sunt deosebite, chiar as spune ca Reverbul este exagerat, insa Chorusul face toata treaba! De asemenea, Attack-ul se face simtit abia catre capatul cursei knobului si atunci mai mult da senzatia de „invert” a sunetului la apasarea clapelor.
Cutoff, Resonance si Decay /Release isi fac treaba in parametrii normali, nimic iesit din comun sau care sa priveze sunetul de efectele lor.

Pe panoul frontal se mai gaseste potentiometrul de volul, un fader cu care se pot accesa programele mai usor [dar imprecis], butoanele de octave-up, octave-down – cu care se pot accesa si programele de sunet.

Mai gasim: un buton de accesare a meniului de Program /MIDI /Velocity /System si a butonului de setare a functiei SPLIT /LAYER.
Partea buna, pe care eu nu o descoperisem de la bun inceput, este posibilitatea setarii velocitatii. Din fabrica, velocitatea este setata la valoarea sa maxima, asa ca m-a descumpanit enorm. Dar descoperirea functiei de reglare a velocitatii… mi-a readus zambetul pe buze! 😛

De asemenea, dotate cu aftertouch [ceea ce destul de putine controlere si chiar synturi detin, in aria asta de pret – si poate chiar si mai sus], clapele, tinute apasat, moduleaza sunetul, astfel incat nu mai ai nevoie sa manevrezi Modulation Wheel, si mana stanga isi poate canta partea.

Ce m-a descurajat: programele, la schimbarea lor, uneori se ineaca sau raman blocate iar odata accesat GM – partea de tobe – nu am mai stiut sa ies de acolo, asa ca a trebuit sa resetez unitatea de la butonul ON /OFF.

In general, dupa 2 saptamani, pot spune ca imi surade ideea de a pastra acest synth /controler /sampler – in special pentru lookul sau si pentru sunetele cu feeling de analog cu care vine.

Alimentarea si transmiterea semnalului prin Wireless in fac extrem de portabil, fiind dotat si cu 2 [de ce doua?] iesiri de casti. Astfel ca, se poate transforma intr-un echipament util celor care vor sa stea comod pe canapea si sa mai repete sau sa-si lase inspiratia in voie, oriunde!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.